Funda eller forskalling

Hej!

Jeg forventer ingen decideret styrkeberegning, men er der nogen som har et bud på hvor stærk en mur støbt i 33 cm's fundablokke (med fuld armering) er i forhold til en mur støbt i traditionel forskalling?
Her tænker jeg på vandret belastning.

Mvh Mikkel

Mus fjærter ikke som hest, uden at røv revne...
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det afhænger vel rigtig meget af hvilken armering du lægger i den ene og den anden konstruktion...

I funda løsningen er der jo visse begrænsninger for at binde jernet, men det kan da bestemt forstærkes meget..

Kan du binde jern er muligheden med en rigtig forskalling jo nok den der kan laves stærkest...

Men er det ekstremerne du kommer ud i eller er der tale om en alm kælder eller støttemur eller ???

Kig evt lidt her http://www.aalborg-portland.dk/pdf/GDS2002.pdf

MVH Njord
Hej Njord

Ekstremer kan man nok ikke kalde det.
Min mur skal udgøre 2 af siderne på en garage jeg skal opføre,
og for at bygge de 2 mure skal jeg grave ind i en skrænt, så der vil alt andet lige kunne blive et vist jordtryk. Men efter min mening ikke mere end der normalt er på en kældervæg, for der er ikke rigtig nogen bevægelse i skrænten. Den er indtil nu blevet holdt på plads af knækfliser.

Det bliver jo sådan set en vinkelmur som er 5,75 meter på hver side, og ca. 1,80 under terræn.

Jeg skal ikke lægge skjul at jeg helst vil bruge fundablokke, både fordi det
vil være billigere og et noget nemmere projekt, men det skal selvfølgelig kunne holde.

Jeg har forestillet mig at bruge 12 eller 16mm armeringsstål i hvert lag vandret og for hver 50 eller 75 cm lodret. Hvis man er lidt fiks på fingrene burde man vel kunne binde det sammen.

Hvad mener du?

Mus fjærter ikke som hest, uden at røv revne...
Min umiddelbare mening er at det nok skal kunne holde...

Men jeg er ikke murer, jord og betonner... Men ud fra hvad jeg har set er der ikke nogen problemer i projektet.

Læg 2-3 jern i mellem hvert lag funda blokke og sæt nogle lodrette stænger i når du har støbt..

Spørg gerne hvor du køber blokkene om hva der anbefales...

Husk udvedigt at lægge et dræn i bunden og brug gerne "platonplader" så du undgår fugt senere. Det koster lidt nu men du undgår at skulle grave op endnu engang...

MVH Njord
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis