Startudfordringer, 5 hk B&S, Texas havefræer

Jeg har lidt udfordringer med at få min (gamle) B&S startet.
Har prøvet med en "snaps" i tændrørshullet, og efter et par træk i snoren skuder den bagud en enkelt gang.

Historik:
Plejlstang skiftet, ny toppakningpakning mellem motor og karburator samt dækslet ved remsiden.
Ny membran i karburator (394 på tegning).
Der er gnist på nyt tændrør (den har ikke platiner m.m., men noget elektronisk føler).
Når jeg sætter en finger over tændrørshullet, er der godt med kompresion.
I fm. skift af plejlstang, mener jeg ikke den har rykket sig i tandhjulene (krumptap/knastaksel). Havde jo kun det ene dæksel demonteret, og mener ikke man kan komme til at rykke på tandhjulene.
Tændingen kan mig bekendt ikke justeres (eller?).
Benzintank tømt og fyldt helt op med Aspen 4-takt benzin.
Hvad skal jeg prøve/kontrollere/skrue på, inden jeg tager den med til mekaniker?

Jeg kan alt - når det lykkes.
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det lyder til du har været omkring det meste..
Men har du tjekket ventil spillerummet ?
Elles må det være knastakslen der er kommet ud af justering, men åbner du motoren igen skulle den være ret nem at tjekke, der er mærker på begge tandhjul.

Nu er det vel ikke et kineser tændrør, de fejler ofte..

Vi prøver igen, i morgen --
je_ns skrev den 01-11-2022 19:34:22

Det lyder til du har været omkring det meste..
Men har du tjekket ventil spillerummet ?
Elles må det være knastakslen der er kommet ud af justering, men åbner du motoren igen skulle den være ret nem at tjekke, der er mærker på begge tandhjul.

Nu er det vel ikke et kineser tændrør, de fejler ofte..

Tændrøret er købt hos en cykelhandler, husker ikke hvad det hedder, men mener ikke der var kinesiske skrifttegn.

Når jeg holder en tommel på tændrørshullet, kan jeg ikke høre/mærke noget fise ud. Der bliver faktisk et godt undertryk når jeg drejer svinghjulet.

Ja, det ender nok med at blive næste træk, lige at tage dækslet af igen og tjekke tandhjulene.

Jeg har haft problemer med en B&S uden platiner og der viste det sig at være svinghjulet, der havde rykket sig løs så tændingen kom på et forkert tidspunkt, måske noget lignende gør sig gældende hos dig?
perhans skrev den 02-11-2022 11:23:51

Jeg har haft problemer med en B&S uden platiner og der viste det sig at være svinghjulet, der havde rykket sig løs så tændingen kom på et forkert tidspunkt, måske noget lignende gør sig gældende hos dig?

Det kunne godt give mening. Motoren stoppede pludseligt, da plejlstangen knækkede.

Er der et par mærker man kan tjekke?

Normalt sidder der en not i svinghjul/aksel, så er den intakt, sidder svinghjulet korrekt.

Vi prøver igen, i morgen --
je_ns skrev den 02-11-2022 14:14:36

Normalt sidder der en not i svinghjul/aksel, så er den intakt, sidder svinghjulet korrekt.

Jep, og det er hvad jeg vil tjekke, når jeg kommer i nærheden af problembarnet igen :-) 

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis