Bedst sikring af lydisolering / støjabsorbering

Hej alle

Jeg har købt et hus, som skal rives ned. Svamp og problemer over alt. Den døjer også med en masse støj, selvom der er 3 lag mursten. Sikkert på grund af, at der er dårlige samlinger / fuger, rør der leder lyd, dårligt loft, forkerte vinduer / døre og kun 150 mm polystyrenkugler med grafit.

Som sagt, det skal rives ned. Jeg overvejer kraftigt at købe et råhus af træ, så det bliver lukket asap. Det vil sige, at det kun er skelet med vindskærm og med undertag. (Måske med isoleringen, som så bliver ca. 300 mm i ydervæggen). Resten laver jeg selv. Det vil sige, vinduer, døre, det indvendige samt regnskærm (af træ, skifer el. mursten) og tag m.m.

Men så er der støjen, som jeg er bange for. Det er en tildeles meget trafikeret vej, som er dobbeltsporet med 60 km/t, og den larmer 70-80 db. Jeg tænker at flytte huset 3m væk, så den kommer til at stå ca. 7,5 m fra vejkanten (3 m fra fortov). Så kan der i det mindste komme et støjhegn op foran.
Jeg kan læse i mine gamle bøger, at en let ydervæg giver ca. 40-45 db reduktion, hvis det er med 150 mm stenuld og 2-3 plader gips. Jeg skal dog helst op på en reduktion af min. 55 db.

Så her er mine spørgsmål:
 - Vil 300 mm isolering kunne gøre det?
- Eller skal jeg hen og bruge mursten som facade? Eller kan skifer gøre det?
- Vinduer og døre vil oftest være det svageste led. Kender I nogle vinduer, som er gode og til en fornuftig pris, men som kan reducere lyden med 50+ db?
- Kender I nogle gode tricks, som kan reducere / absorbere lyden bedre indvendigt?

Mange tak og god aften / dag
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Papiruld støjdæmper bedre end andre lignende materialer. Se https://ddisolering.dk/699-3-effektiv-lydisolering
Gode støjskærme støjdæmper op til dBa. Er de over 180 cm skal man have tilladelse.
Vinduers støjdæmpning varierer meget. De bedste er dyre.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
JohnLarsen skrev den 31-10-2022 22:59:52

Papiruld støjdæmper bedre end andre lignende materialer. Se https://ddisolering.dk/699-3-effektiv-lydisolering
Gode støjskærme støjdæmper op til dBa. Er de over 180 cm skal man have tilladelse.
Vinduers støjdæmpning varierer meget. De bedste er dyre.

Hej JohnLarsen

Har læst den artikel, men hvor sand er den? Og jeg kender desværre kun papiruld som en løsning til loft og hulmur.
Hvis jeg skal bruge papiruld, er det så bare at lukke væggen af og så skyde det ind foroven? Og er der nogle nævneværdige ulemper med det - Såsom fugt?


Tak.
Der skal laves en meget stor og dyr støj  skærm for at det batter noget, så du må hellere putte de penge i vinduer. Det der skal vælges en tunge og forskellig materiale. Så mursten yderst, papir uld isolering og gipsplade / fibergips inderst kan nok ikke gøres bedre.
Men den helt stor opgave er vinduer og døre. 
Du kan planlægge huset så du undgår døre ud til støjsiden, og så købe støjdæmpende vinduer.
Det vil sige hvor bl.a. 3 lags termo glasset har forskellig tykkelse og forskellig afstand. Så vil det dæmpe flere frekvens områder. Derudover kan man have koblede forsatsvinduer. Så har man en stor luftafstand der også.  Naturligvis fuldstændig tæt fugning på vinduer både yderst og inderst. 
MEN er det så stort et problem som jeg fornemmer så bliver du nok ikke tilfreds alligevel. Så måske skal du helt opgive huset. Altså sælge det og finde et andet og mere stille område. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 31-10-2022 23:20:09

Der skal laves en meget stor og dyr støj  skærm for at det batter noget, så du må hellere putte de penge i vinduer. Det der skal vælges en tunge og forskellig materiale. Så mursten yderst, papir uld isolering og gipsplade / fibergips inderst kan nok ikke gøres bedre.
Men den helt stor opgave er vinduer og døre. 
Du kan planlægge huset så du undgår døre ud til støjsiden, og så købe støjdæmpende vinduer.
Det vil sige hvor bl.a. 3 lags termo glasset har forskellig tykkelse og forskellig afstand. Så vil det dæmpe flere frekvens områder. Derudover kan man have koblede forsatsvinduer. Så har man en stor luftafstand der også.  Naturligvis fuldstændig tæt fugning på vinduer både yderst og inderst. 
MEN er det så stort et problem som jeg fornemmer så bliver du nok ikke tilfreds alligevel. Så måske skal du helt opgive huset. Altså sælge det og finde et andet og mere stille område. 

Nu gjorde jeg det vist værre end det reelt er :D Det er lykkes naboen at få sikret lyden meget godt. De bor i et alm. murstenshus med hulmursisolering(papiruld) fra 30'erne og støjdæmpende vinduer (vist nok 2 lags - men selvfølgelig med 2 forskellige tykkelser). Huset ligger også næsten lige op ad fortovskant. Alt i alt er deres indeklima langt bedre og vil mene, at lyden der er fin. Så der skal bare styr på tingene.

Rigtig mange gode forslag du har. Og du har ret, at tegl-papiruld-fiber/gips ville være bedst, hvis jeg vælger et råhus af træ. Vil dog nu helst undgå at lave en facade af mursten. Er dyrt i disse tider og hårdt / tidskrævende.
Ville nok helst hælde til skifer eller lign., så der ikke kommer alverdens vedligeholdelsesarbejde som ved en facade af træ. Men det dur jo ikke, hvis lyden kan gå lige igennem skiferen.

Men er der andre facademuligheder? Skifer og mursten er jo dårlige til at absorbere lyden, men derimod rigtig gode til at kaste lyden tilbage.
En hulmur er en god lydisolering, om det er med papiruld eller ikke-organisk isolering har ikke nogen reel betydning. For at isolere for lydgennemtrængning er det vigtigste at væggene er tunge og adskilte.  Isoleringsmateriale er god til at lydrefleksioner, men det er ikke opgave her.

Som elmand skriver er vinduer og døre det svage led. Tænk på hvor stor forskel der er på larmen fra et værelse, om døren står på klem eller er lukket. Det hjælper ikke meget at væggene er  gode, hvis der et sted hvor lyden kan komme ind.

I dag bruger man 3-lags glas, og man kan få specielle lydglas. Et moderne hus har ventilationsanlæg, så det ikke er nødvendigt at åbne vinduer for at få frisk luft.
Annonce
Helt enig, at dørene og vinduerne bliver det vigtigste. Der går jeg ikke på kompromis.
Vil bare gerne sikre mig, at væggen også reducere tilstrækkeligt. Tunge vægge reducere nemt med 55 db, men min gammel bog siger, at lette ydervægge (150mm isolering) kun reducerer med 40-45 db og vil helst undgå en facade af mursten.

Overvejer lidt at anskaffe dette e.l.? https://de.mq-acoustics.com/sound-insulation/wall-sound-insulation/1-lb-mass-loaded-vinyl.html

Dette har en brandklasse A : https://www.soundproof-panel.com/de/mass-loaded-vinyl-acoustic-material-product/ 
hmm var så 2 kinesiske produkter... skal selvfølgelig sælges i EU og overholde vores DK / EU krav. Må søge efter noget andet.
Pao8 du blander to ting sammen, der ikke har noget med hinanden at gøre. Begrænsning af lydrefleksioner (rum der runger) er ikke det samme som at lyddæmpe for sammentrængende lyd (lyd der kommer udefra). Refleksioner fjerner man ved at give hårde overflader, hvor lyden direkte kan reflektere, en fluffy overflade hvor lyden skal reflektere mange gange for at komme tilbage. Gennemtrængende lyd begrænser man med tunge vægge. Der skal bruges meget energi til at få en tung væg til at vibrere, så lyden svækkes. Der bør være to tunge vægge så den først væg ikke direkte kan overføre lyden til den næste, men skal via et lag luft. Man sætter normalt et fluffy materiale imellem de to vægge så man dæmper refleksioner, men det er væggene, der dæmper langt det meste.

Du kender det fra gipsvægge som mellem-vægge inde.  Man har to lag gipsplader på hver side, for at få noget masse, og så sætter man Rockwool eller tilsvarende imellem for at forbedre virkningen af to adskilte vægge. Desværre, er der mange som dig, der blander de typer lyddæmpning sammen og tror at den egentlige lyddæmpning kommer fra Rockwoolen. Den kommer fra gipspladerne. Der er firmaer, som fx dem der sælger papiruld, der udnytter folks misforståelse, og reklamerer for at papiruld dæmper bedre end Rockwool og glasuld. Det gør det sikkert, men det er ligegyldigt, da alle er elendige til at dæmpe gennemtrængende lyd.

Det du skal gå efter, er kg pr kvm. Jeg vil dog anbefale dig at bygge vægge efter anerkendte principper, hvor man har erfaring med hvor godt de virker.  Hvis du famler dig frem, ender du med at bruge en masse penge og få et dårligt resultat.

Hvorfor vil du hellere have en væg af træ, fremfor sten?
 

 

Jeg har ikke misforstået noget? Kender jo godt til alt det der. Siger jo ikke, at det er isoleringen, der gør det meste. Derfor jeg sendte links med Mass Loaded Vinyl, da det nemlig har en høj kg/m2. Velkendt for at stoppe lyd. Bedre end mursten. Er brugt flere steder i udlandet.

Jeg vælger en konstruktion af træ, da det er hurtigt, billigt og virker. Bliver aldrig en facade af træ, da der er for meget vedligeholdelse
Vil helst bruge skifer eller lign. som facade, da det er hurtigere og billigere end mursten. P.t. er mursten sindssygt dyrt

Men kan godt forstå nu, at en let ydervæg på 300 mm ikke vil dæmpe meget mere end en på 150 mm (Var en forhåbning jeg havde). Derfor, skal jeg enten bruge en barriere som mass loaded vinyl. Eller så skal jeg have en facade af mursten. Medmindre skifer kan klare opgaven. Den har en god densitet - jeg kender dog ikke dens kg/m2.
Uden fagkendskab, så ville mit bud være at f.eks. skifer ikke støjisolerer særlig godt. Det er jo en ventileret facade, som oveni består af enkelte plader, der ikke er tætnet imellem.. (Det er jo en klimaskærm) 
Men f.eks. vindgips, frem for en banevare vil vel gøre en forskel..

Jeg faldt lige over denne aldrende publikation.. Lydisolering det lader til en konstruktion med en ekstra forsatsvæg gør en forskel.. se s. 46 i bogen

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis