Skillerelæ

Hej 
I min båd er forbrugs batterierne og start batteriet separatet med et skillerelæ. Jeg synes ikke det virker efter hensigten. 
Har engang læst om en måde at tjekke skillerelæet på. Men kan ikke huske hvordan, kan nogen hjælpe.
Mvh Børge 

Børge
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nu ved jeg ikke hvordan dit set up er..
Men typisk er der et startbatteri, og et forbrugsbatteri.
Skillerelæet prioritere startbatteriet så det altid er fuld opladet, inden der lades på forbrugsbatteriet.
Som jeg husker skal spændingen på startbatteriet være over 13,3 volt, før der lader på forbrugsbatteriet.
Så prøv at mål hvor mange volt der er på startbatteriet når motoren har kørt i et stykke tid, så skulle spændingen gerne stige på forbrugsbatteriet.
Du kan også sætte en lader til startbatteriet, når det så er fuld opladet, skulle relæet gerne åbne for ladning til forbrugsbatteriet.
Ofte er der en lysdiode på skillerelæet, der lyser hvis der er "åbent" til batteri 2 (forbrugsbatteri)

(Er batterierne ved at være dårlige, virker det nok ikke)

Vi prøver igen, i morgen --
Det kan gøres MEGET simpelt !
Afmonter minus på dit forbrugs batteri - monter 1  ledning fra en prøvelampe på minus hoved batteri og den anden ledning fra prøvelampe på plus forbrugs batteri !
Lampen burde nu IKKE lyse  -  er det korrekt  ??? så fortsætter du til næste punkt.
start derefter motoren og lad den køre lidt høj tomgang - 
efter et lille stykke tid ( afhængig af lade spændingen ) burde din prøvelampe tænde hvis skillerelæ virker korrekt   gør den det er alt ok 
Spændingen på hoved batteri bør ligge på ca. 13.4 til 13,8 volt ved normal ladning/batteri tilstand 

"AUTOELEKTRIKEREN"
Når man ulejliger sig med at skrive et svar om noget er det ØNSKELIGT at få at vide om det er læst/brugt ??
synes jeg 

"AUTOELEKTRIKEREN"
polobjørn skrev den 29-11-2022 17:56:06

Når man ulejliger sig med at skrive et svar om noget er det ØNSKELIGT at få at vide om det er læst/brugt ??
synes jeg 

 Enig..



Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Hej Polobjørn
Tak for dit svar, det var det jeg efterlyste. Har endnu ikke haft mulighed for ar afprøve det.

Børge
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis