Fugtigt betongulv ved gammelt vandrør på badeværelse

Hej alle :)

Vi har for en lille månedstid siden overtaget et dejligt sommerhus. I løbet af weekenden tog vi nogle skabe ud fra badeværelset og fandt et fugtigt beton gulv og et gammelt vandrør (Se vedhæftede billeder). Der er kondens på røret og jeg mistænker at måske også er utæt? Røret er ikke noget vi bruger eller planlægger at bruge i fremtiden, da det ene og alene er forbundet med en vandhane ude på terrassen (som vi sagtens kan nedlægge).

Der lugter ret kraftigt af fugt dernede og vi frygter at ved bare at smide et par skabe på igen, vil de hurtigt blive fugtige og møre.

Jeg har derfor et par spørgsmål som jeg håber i kan hjælpe med :)
  1. Hvor farligt/stor skade er det her for huset og hvordan skal vi reagere på det?
  2. Har I nogen idé om hvad det vil koste at få udbedret?
Ultimativt vil vi gerne have det fjernet og lukket til igen.
Jeg tænker det er en VVS’er og en murer man skal have fat i til at få det fjernet/fikset og støbt nyt beton?


Jeg håber i kan hjælpe :)
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis det skulle være utæt vandrør så kunne man se det på rørene. Der ville være striber af rust ned ad rørene. 
Dette er mere jævn fordelt så det er sikkert kondens på de kolde rør. Det tykke rør hvor værktøjet hænger ned over er ikke selve vandrøret. Det er opførings rør hvor der er et plastrør inden i.
For at afhjælpe det skal du isolere rørene med skum rørskåle. Så opstår der ikke kondens på dem.
Jeg ville nok vente med skabene til det er tørt og du har set at isoleringen hjælper. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tusind tak for dit hurtige svar, det er virkelig værdsat :)  Hvordan ville du gribe det an? Er det noget vi kan udføre selv eller skal der en fagmand ind over? Er der nogen måde hvorpå vi kan få fjernet fugten, uden at brække betonen op?

Du må undskylde alle de spørgsmål, men jeg vil rigtig gerne have et godt overblik over omfanget :)
Fugten tørrer væk af sig selv uden at brække noget op, især hvis der ikke lukkes ind over det. 
Isolering af rør med skum rør skåle er noget af det simpleste lavdetselv arbejde, så det er helt sikkert noget i selv kan lave. Når i køber dem skal i være opmærksom på rørdiameter. 
Tryk her for link til eksempel
Ved vandhane skæres et lille stykke væk, og ved hjørner skæres i 45 grader. Det vil være godt med noget tape til at lukke små revner i samlinger, ligesom det kan være på sin plads rundt om hvis det selvklæbende ikke slår til. 
Begynd med de længste stykker, ved fejlskæring kan denne altid skæres kortere.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak igen, det er virkelig en stor hjælp for os :) Bare så jeg har forstået det rigtigt:
1. Jeg tørre kondensen af og fjerner skabene så det kan få lidt luft.
2. Jeg monterer isoleringen på alle rørene (både de tynde og det store tykke røde "opføringsrør"), eller skal jeg fjerne det tykke rødemetal rør, så jeg kan komme ind til plastrøret? Hvis ja, hvordan kan jeg fjerne det røde brede metal rør?



Du skal gøre præcis hvad jeg skriver og ikke andet. Jeg synes det ser ud som om og du skriver også at du har fjernet skabene. Så det kan du ikke gøre en gang mere.
1. fugten i gulvet og kondens på rørene tørrer væk af sig selv. 
2. Sæt isolering omkring rørene 
3. Nej du skal ikke skære det store rør væk. 
4. Vent et par måneder med at sætte nye skabe ind. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis