Opbygning af trætrappe som skal males

Godaften

Jeg skal til at bygge den nederste del af vores kommende trappe. Planen er at den skal bygges i træ og ligne en stor klods. (se billede) Når den er bygget skal den males med gulvmaling i samme farve som bagvæggen, derfor er jeg i tvivl om hvordan jeg bedst bygger kassen så samlingerne forbliver "usynlige" selv efter brug i mange år. Jeg er klar over at det er svært at skabe samlinger som ikke flækker i limen eller spartlen.

Jeg har selv tænkt på at bygge den op med 3-4 vanger i 22mm krydsfiner og lave trin og stødtrin i krydsfiner også. Så beklæde den i en tynd Mdf til sidst som jeg limer på alle flader. For at få en helt glat overflade inden maling.

Kan jeg evt beklæde den i noget andet hvor det er nemmere at skjule samlinger?
Hvad har i af bud på projektet?
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Usynlige samlinger, der forbliver usynlige, bliver svært.
Du vil lave en trækonstruktion der hviler på gulvet. Og godt nok fastgør du den sikkert i væggen, men væg og gulv arbejder ikke ens, så jeg tror der vil opstå en revne i løbet af en sæson.
Jeg ville overveje en fleksibel fuge, den og 1-2 mm ud på væg og trappe ville jeg male sort. Sker det værste så, at der opstår en revne, ses det kun vanskeligt da revnen også synes sort.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Hvorfor lader du ikke den åbne stålramme fortsætte hele vejen ned? Det er da meget pænere.

Samlinger mellem væg og trappe bliver næsten umulige at undgå at de flækker, så overvejer om der slet ikke skal være nogen der. Måske bare lidt luft.
Det var mest selve træsamlingerne på kassen jeg tænkte på.

Jeg syntes selv at kassen giver et andet element til designet og at stål dele for lov til at træde frem istedet. Derfor ser den ud som den gør 😊
Luft mellem trappe(kasse) og væg vil hjælpe. Men er givetvis en skidtsamler, der dog måske ryger ned under trappen hvis gabet er stort nok.
Er enig med Bent Andersen at metaltrappe giver et pænere, lettere og mere elegant udseende. Det ses ret tydeligt ved at sammenligne dit første og seneste billede. På det første ses trappeklodsen som en - klods, på det seneste ses denne klods ikke. Prøv for fuldstændighedens skyld også at lave en “tegning” med åbne trin hele vejen ned.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger.
Få 25% rabat på spartelmasse med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også