Fjerne lugt fra fyrrum

Søger løsning på et rengøringsproblem.
I mit hus har jeg et kalorifere anlæg kørende, som står for opvarmningen. Til de af jeg som ikke kender til det, er det, kort fortalt, en radiator/ventilator kombination, som sender den varme luft rundt i huset via luft kanaler under huset og i væggen. 
Sagen er den, at det "skab", som anlægget står i, har en fået en lidt indelukket lugt hen over sommeren, hvor anlægget har været slået fra. Denne lugt bliver desværre fordelt rundt i huset sammen med den varme luft.
Det er ikke voldsomt, men stadigvæk lidt irriterende.
Jeg har forsøgt at lufte ud i skabet, samt installeret et kulfilter- Det har hjulpet lidt, men ikke helt.
Inde i skabet ser det noget støvet ud, og der hænger noget gammelt isolering, som også ser meget slidt ud- Med andre ord kunne skabet have godt at en solid rengøring.
Problemet er bare, at det er umuligt at komme til. Selve anlægget fylder en del, og er umiddelbart ikke lige til at afmontere, så det kan ikke lade sig gøre at komme ind og vaske væggen osv.
Er der nogen, som har et forslag til noget som kan sprøjtes ind evt? Har også læst om en ozon generator, som skulle kunne neutralisere dårlige lugte? Andre muligheder?

På forhånd tak. Mvh Martin ​​​​
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du sprøjter noget ? På bag- og sidevægge, vil det så kunne løbe frem under anlægget og evt. et afløb?
Hvis ja er der jo en masse lugtdræbende, desinficerende m.v. som du kan prøve med. Evt. efterfulgt af vand til at skylle med. Og en gang varm luft den anden vej for at tørre vægge m.v.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Er du sikker på at lugten ikke kommer fra hele kanalsystemet?

Ved moderne ventilationssystemer anbefales det, aldrig at stoppe helt for ventilationen. Manglende ventilation kan medføre bakterievækst i rørene og dermed dårlig lugt.

Hvis det er problemet her, var en løsning at have svag ventilation gennem rørene hele sommeren.
Det kan også være en mulighed. Dog synes jeg, at den karakteristiske lugt jeg kan fornemme i huset, er dén lugt som også er i selve skabet, så tror det stammer derfra.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis