Fjernvarme fremløbs temp.

Jeg har en fjernvarmeenhed der hedder Homeheat Vx.
På tilhørende digital display kan jeg aflæse en aktuel fremløbstemperatur på 59.5C og en retur på 25.5C.
I JUSTER app'en der er koblet på samme anlæg aflæser jeg dog 'Aktuelt fremløb varme 30C' og 'Fremløb setpunkt 30C'.

Når jeg mærker på fremløbet fra varmeveksleren og radiatorene er det nærmere 30C.

Nogle input til hvorfor det kan være sådan?
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
S. Fabrin
S. Fabrin
14646 4400
Der er to frem- og returtemperaturer, nemlig fra fjernvarmen og varmesystemet. Det giver fire temperaturer. Derfor kan du komme ud for at kunne aflæse en fremløbstemperatur på 59° på displayet og på din App 30° fremløb varme. Kan du ikke se fremløb fjernvarme på din app?

fase
Hensan
Hensan
204 8700
Ivan Flex skrev den 29-10-2022 23:49:07

Jeg har en fjernvarmeenhed der hedder Homeheat Vx.
På tilhørende digital display kan jeg aflæse en aktuel fremløbstemperatur på 59.5C og en retur på 25.5C.
I JUSTER app'en der er koblet på samme anlæg aflæser jeg dog 'Aktuelt fremløb varme 30C' og 'Fremløb setpunkt 30C'.

Når jeg mærker på fremløbet fra varmeveksleren og radiatorene er det nærmere 30C.

Nogle input til hvorfor det kan være sådan?

På det digitale display (Måleren) aflæser du frem og tilbageløb fra fjernvarmen dvs den temperatur der kommer ind fra vejen & går tilbage. Det er denne temperatur (Afkøling) der bla indgår i beregningen af din regning. Fremløbs temperatur kan du ikke gøre noget ved - den afhænger bla af afstanden til varmeværket. Tilbageløb temperatur viser hvor godt dit varmeanlæg afkøler vandet.

I din Juster app aflæser du den temperatur som din Homeheat unit afleverer til din husinstallation dvs den styring som Homeheat unit laver på varmeveksler. Denne temperatur bør din VVS installatør have sat ved installationen underhensyntagen til det aktuelle hus herunder radiatorer/Gulvvarme mm.  
Den temperatur der sendes til din husinstallation kan justeres. Default password for Homeheat unit er at holde justerings "knappen" ned i 5 sek.
Ivan Flex
Ivan Flex Trådstarter
57
Mange tak for input begge to!
Det giver god mening.
Men er det ikke meget lavt med et fremløb setpunkt på 30C?
Jeg synes ikke rigtig mine radiatorer bliver rigtig varme og pumpen kører hele tiden.

Annonce
Søren O
Søren O
5705 7000
Fryser du? Vejrkompenseringen i dit anlæg justerer fremløbstemperaturen til dine radiatorer afhængig af udetemperaturen. Med en udetemperatur på 14,1 grad skal der ikke meget varme på radiatorerne for at klare en rumtemperatur på 21 grader.

Søren O
Hensan
Hensan
204 8700
Ivan Flex skrev den 30-10-2022 09:44:40

Mange tak for input begge to!
Det giver god mening.
Men er det ikke meget lavt med et fremløb setpunkt på 30C?
Jeg synes ikke rigtig mine radiatorer bliver rigtig varme og pumpen kører hele tiden.

Uden at være VVS vil jeg mene at 30 grader er i den lave ende men på den anden side er ude temp også i øjeblikket 14 grader så behovet for varme er ikke så stort. 

Din ude temperatur målel 14 grader - Hvis dette ikke er korrekt bliver fremløb heller ikke justeret korrekt)
Prøv ar gå ind i menuen "regulator" her kan du se hvilke setpoints der er givet ved forskellige ude temperaturer og evt sætte værdier lidt op.
Menuen "Rumtemperaturer" er kun aktiv hvis du rent faktisk har monteret indeføler.
ev elmand
ev elmand
22926 7480
Det vigtigste spørgsmål her er som SørenO skriver.
Fryser du ?
Hvis ikke så skal der ikke justeresDet er hele tiden et forhold imellem økonomisk bedste og den komfort vi ønsker. Jeg har en ven som gerne sidder med bar overkrop og shorts i sit hus. ( Direkte elvarme) Så der er naturligvis næsten ulidelig varmt for os med mere tøj på. 
Han må jo så også betale for det. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
Annonce
Ivan Flex
Ivan Flex Trådstarter
57
Termostaterne har stået lavt mens jeg var bortrejst. Jeg skruede op og undrede mig over at radiatorerne ikke blev sådan rigtig varme og det tog meget lang tid bare at varme stuen lidt op (19-20C). Jeg var ikke klar over at fremløb var afhængig af ude temp.
Jeg tror ikke jeg har inde-følere.
Jeg vil prøve at se om jeg kan finde alle setpoint indstillingerne. 
Ivan Flex
Ivan Flex Trådstarter
57
Opdatering…
Jeg fandt ud af at når jeg skruer op for ‘Rum setpunkt’ stiger ‘Fremløbssetpunkt’ også. Så langt så godt.
Men hvor kommer ‘Rumtemperaturen’ fra?
Jeg har ikke en føler i huset med mindre der sidder en på selve enheden i flamingokassen.
Jeg har i hvertfald ikke 28C nogen steder…

Snakker ‘Rum setpunkt’ og ‘Rumtemperaturen’ selv hvis jeg ingen føler har?
Hensan
Hensan
204 8700
Men hvor kommer ‘Rumtemperaturen’ fra?  ->> Denne føler sidder i den hvide kontrol boks hvor du også trykker på for at connecte med bluetooth. Boksen sidder sikkert inden for isoleringen i fjernvarme unit (lille rum) og er derfor varm. Hvis du skal have en mere realistisk temp skal du trække kontrol boks uden for isolering.

Rum setpunkt -->> Ved justering af rum setpoint parallel forskyder du varmekurven.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Populært lige nu

1. Tænder når strømmen er billigst
    Grøn energi og sparetips (læst 2187 gange)
  2. Hvilken VVS´er har ret?
    Lav-Hus (læst 562 gange)
  3. Kun halvdelen af komfuret virker
    Hårde hvidevarer (læst 501 gange)
  4. Stavvibrator hvor stor?
    Lav-Hus (læst 253 gange)
  5. Træk fra fodpaneler fra krybekælderen
    Lav-Hus (læst 275 gange)
  6. Køb af label maker
    Gadgets & dimser (læst 468 gange)
  7. Fjerne rust på file.
    Værktøj og maskiner (læst 280 gange)