Lave klinkbrædder selv

Jeg har spekuleret meget over, hvordan jeg kan lave klinkbrædder selv, men kan ikke lige greje tanken. Det skal siges, jeg har store maskiner, bordrundsav, båndsav, tykkelses- og afretterhøvl o.l.
Nogen, der har prøvet det? Google hjælper mih ikke umiddelbart.
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det burde vel kunne lade sig gøre, du kan lave et skråtstillet “land” du kan køre dine brædder på igennem tykkelseshøvlen. På den måde får du forsiden, men den vil så være pæn og høvlet. Og resten er vel bare fræserarbejde på bagsiden. Svært at forklarer præcis med ord, men du skal sætte to stykker træ vinkelret på hinanden og det skal sÅ være land for din klinkbeklædning. Har forsøgt at skitsere det, beklager ringe paint skills
Tak, det er en god illustration. Det prøver jeg.
Der er voldsomt meget spild ved at bruge Rasmus' metode med at høvle halvdelen af brædtet væk.
Hvis du har adgang til maskiner så er det bare en tur igennem båndsaven så du får 2 kilestykker og så en tur igennem fræseren for at lave fer og not.

Alternativt kan man bare montere de alm. brædder på klink, det var sådan man gjorde i gamle dage. Hvis du laver de udvendige hjørner sammenskåret ser det skidegodt ud.

Selvbygger med stort S. 
Superdiy skrev den 31-10-2022 08:13:58

Der er voldsomt meget spild ved at bruge Rasmus' metode med at høvle halvdelen af brædtet væk.
Hvis du har adgang til maskiner så er det bare en tur igennem båndsaven så du får 2 kilestykker og så en tur igennem fræseren for at lave fer og not.

Alternativt kan man bare montere de alm. brædder på klink, det var sådan man gjorde i gamle dage. Hvis du laver de udvendige hjørner sammenskåret ser det skidegodt ud.

Sådan. Selvfølgelig. Tak.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis