Hvorfor kommer der bobler under malingen?

Hej.
Jeg har for nyligt malet en væg indendørs om. Kort efter opstår luftbobler under malingen.
Jeg undrer mig meget over, hvordan de opstår og hvordan jeg slipper af med dem?
Dette skete også sidst jeg malede væggen. Dog er de mere synlige denne gang. De er store og er på det meste af væggen. 
Hvis man prikker i dem, skaller al maling af (også den hvide inderst), og man kommer ind til spartlen på gipsvæggen. Det er en ydervæg.
Begge gange har jeg malet med udemærket maling (henholdsvis Dyrup og Jotun). Kvaliteten af den inderste hvide maling kender jeg ikke til. Dog virker den ikke ret god, da den skaller nemt af på de andre vægge.
Jeg ser frem til at høre fra Jer😄
Hilsen Oscar
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du har ikke har ikke grundet væggen før maling. Du skal bruge forankringsgrunder på en spartlet væg, da spartelmasse er for sugende et underlag.

Elektronikteknikeren
Lyder snarere som at der er brugt for meget forankringsgrunder før første lag maling, og det derfor ikke har hæftet ordenligt.
Tak for Jeres svar! Giver god mening med grunder. Jeg har ikke haft noget med spartling og de første mange lag hvid maling at gøre. Derfor ved jeg ikke hvorvidt der er brugt forankringsgrunder. 
Jeg ville overveje at slibe væggen ned først, og så male den igen. Evt. Kan du nøjes med at slibe hvor det er løst, men så skal du spartle pletterne for ikke at få niveauforskel. Efter spartel skal der slibes, grundes og males.

Elektronikteknikeren
Hej Oscar,
nu siger du det er en ydre væg og at det er sket før, gætter det er samme væg?
Tror jeg ville se om det kunne være relateret til fugt, da det er en ydrevæg.
Brugen af en mere "tæt" maling ville også dæmme op for fugten og derefter give anledning til bobler.

Ikke at det er det samme, men husker en væg fra en del år tilbage hvor man efter ny maling kunne se samtlige skruer/søm som var anvendt til at holde væg pladen fast. Dette skyldes at muren var dårlig isoleret og derved fungerede skrue/søm som kuldebro og fugt fra indeluften fortættede sig på enderne, resulterende i mørke pletter på tapetet.

God dag.
Annonce
Malingen bobler fordi den ikke hæfter ordentligt på underlaget. Det kan have flere forskellige grunde. De andre har nævnt nogle årsager, det kan også være urent underlag som en gang grundrens/Ajax kunne have klaret.

Hvis det er fugt, kommer fugten indefra og ud i væggen. Det er kun kældervægge og uopvarmede bygninger at fugten kan komme udefra. Det rigtige er derfor at male en væg med tæt maling indvendigt og en diffusionsåben  på ydersiden (hvis den skal males). Men det behøver du ikke at bekymre dig om, hvis malingen er til indvendig brug, er den ikke diffusionsåben.

Hej Oscar.
Ud fra hvad du beskriver lyder det som den inderste maling har været et dårligt produkt med for meget fyldstof og for lidt bindemiddel. Det du kan gøre er at skrabe boblerne af og prøve at slibe væggen inden du maler igen.

Med det sagt kan det på billedet også ligne fugt. Hvordan ser underlaget ud når malingen er skallet af? Er der meget fugt? Hvad er der på den anden side af væggen? Er det generelt eller er det kun i et fokuseret område?

Kort- og landmålingstekniker

Tidl. Bygningsmaler
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også