Defekt gulvvarmestyring?

Hej forum

Vi har lidt problemer med 2 rum der altid er varme på, selvom den trådløse rumføler er slukket.
Der er tale om et hus fra 2007 med et Upunor gulvvarmesystem.

Sidste år havde vi en vvs´er ude og give hele anlægget et service, inkl udskiftning af pakdåser.
Vi oplever at der altid er varme på i 2 rum selvom vi har skruet helt ned for den trådløse rumføler, vi har endda forsøgt at slukke dem helt ved at fjerne batterierne.

Vi kan se at telestaterne står åbne selvom kredsen brude være slukket.
Tager vi telestaten fra, lukker denne også. Jeg har også forsøgt at bytte rundt på 2 telestater, men problemer flytter ikke med telestaten.

Kan det være selve styringen den er gal med? Eller har i andre ideer til hvad det kan skyldes?
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
. Er der en lille lampe som indikerer om udgang er tændt eller ej, så kan bruge denne til at fejlfinde.  
Trådløs termostat stillet på 40 gr. skulle helt holde lampe tændt ( der kaldes på varme) 
Samme men indstille på 5 grader skulle helst slukke lampen ( der kaldes ikke på varme) 
Hvis telestat står åben med lampen slukket, så er der en kortslutte relæ i udgang. Men du skal have sikkerhed for om lamperne virker. 
Der er nogen systemer som lukker op for varme når de mister forbindelse til trådløs termostat. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej Erik

På vores system er lampen som slukket, og tænder når rumføleren kalder på varme. Jeg har prøvet at skrue helt op, og her tænder lampen som den skal. Skruer jeg helt ned, slukker lampen igen. Så ud fra det, virker det jo korrekt. Men alligevel står telestaten åbent, selv med slukket lampe.
Dog, det ene rum mister ofte forbindelsen til rumføleren, men man skal bare genforbinde, så finder de hinanden igen.

Jeg tror måske jeg faktisk er så heldig at have 2 ekstra udgange, så må jeg prøve at flytte telestaten over på en ny udgang og se om det afhjælper problemet
Det kan du gøre og så programmere termostater på de nye udgange. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Nu fik jeg kigget lidt på det og forbindelsen mellem rumføler og styring var røget igen, og denne gang kunne jeg ikke genforbinde dem. 
Jeg flyttede telestaten over på en anden udgang, men kunne stadig ikke forbinde rumføleren. 
Kan det mon være selve rumføleren der er defekt?

Men Erik er dog inde på noget af det rigtige. Efter jeg har rykket telestaten til en anden udgang, samt 'frakoblet' rumføleren til den gamle udgang er gulvet jer til morgen væsentlig koldere end det plejer at være. Stadig varme på dog, men det kan jo godt tage enormt lang tid før gulvet bliver helt koldt igen.  
Det eneste du i starten behøver at kigge på er om telestat åbner eller lukker. (toppen hæves ved åbning) Det kan du se i løbet af 5 minutter-

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Blot som afslutning på problemet. Det viste sig at ev elmand havde ret, det var et udgangstrin der var stået af, måske også selve rumføleren. 
Efter jeg slettede forbindelsen mellem rumføleren samt rykkede telestaten over i en anden udgang blev temperaturen normal i gulvet.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis