1-strengssystem direkte eller i direkte fjernvarmeunit?

Hejsa

Jeg har et hus fra 1978 som har 1-strengsvarmesystem. Har ligt fået nye dobbelt plader radiatorer i hele huset (133 m2). Pt har huset naturgas men vi har heldigvis fået mulighed for at komme på fjernvarme.

Men hvilket fjernvarmeanlæg fungere bedst med et 1-strengsanlæg?

Er et indirekte anlæg det bedste for mit hus?

Tænker på følgende problematikker:
- skjulte rør og samlinger i gulvet
- problemer med for høj temperatur på returvandet til fjernvarmeværket
- højt tryk ved direkte anlæg = ved brud stor vandskade

Skal jeg ikke bekymre mig om returvand hvis jeg får indirekte fjernvarmeanlæg og kan jeg selv styre tryk og cirkulation?

Mange spørgsmål herfra
Karina

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville ringe/sende en mail til det fjernvarmeanlæg du skal kobles til, sikker på de kan hjælpe dig :)
De plejer også og ha et samarbejde med et VVS firma, så kan de i hvert fald hjælpe dig..
Har du undersøgt om du kan få tilskud/rabat på dit kommende fjernvarmeunit ?

Du kan ikke bruge direkte fjernvarme på et et-strenget system. Hvis alle radiatorer lukker vil det varme fjernvarmevand løbe lige igennem uden afkøling. Det skal enten være inddirekte eller være med blandesløjfe. Det sidste bruge man ofte ved gulvvarme, det bruges normalt ikke til radiatorer.
Jeg tror du skal vælge indirekte varmeanlæg. 
Du har stort set selv givet svarene, nemlig det med at køre med et meget lavere tryk og så minimere chancen for vandskade. 
Ved direkte fjernvarme opdager du ikke utætheder før det er gået meget galt. medens ved den indirekte kan du med det samme se at der sker trykfald også selv om der kun er sluppet 5 - 10 liter vand ud et sted. 
Jeg ved godt at du skal medregne lidt strøm til en pumpe, men med de nye lavenergi så er det ikke meget.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
Fjernvarmeværket siger at man ved direkte fjernvarme skal sætte ventiler på, så vandet løber en ekstra gang igennem systemet, for at det vand man levere retur ikke er for varmt. Jeg er bare nervøs for om jeg så kan få nok varme i mine radiatorer.

Larmer et indirekte fjernvarme Unit mere end en direkte Unit?
Har nemlig gasfyr nu og kan høre i hele huset når den brænder og i de to tilstødende værelser også når den cirkulere og det er mega træls.

Har bare en fornemmelse af at fjernvarmeværket helst vil have folk på direkte fjernvarme. De siger at mine rør skal trykprøver ved 10 bar og det holder de fleste gamle rør til. Det er jeg bare ikke sikker på mine gør, da et 1-strengssystem er noget billig skrammel. ( ved indirekte skal mine rør ikke trykprøver )
Om dine rør kan holde til en trykprøvning kan du ikke fornemme eller føle dig frem til. Det billige ved 1 strengs system er kun at der føre 1 rør rundt, og det hr ikke noget med rørenes kvalitet eller samlingerne tæthed at gøre.
Det er da kun betryggende at få dem trykprøvet. 
Direkte fjernvarme vil stort set ikke sige noget, og den pumpe der skal være i indirekte systemer mener jag ikke man kan høre. 
Har du en ældre pumpe i dit gasfyr system så kan du ikke sammenligne det med en ny pumpe. 
Jeg kender ikke det system med en ventil der kan kører vandet "en ekstra tur igennem radiatorer "

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
Annonce
Ved direkte fjernvarme slipper du for at miste nogle grader i varmeveksleren. Når du har skiftet alle dine radiatorer er det ret sikkert at dit anlæg kan klare trykprøven.
Vand fra fjernvarmeværket er behandlet, således at der ikke er nogen tæring i anlægget. Jeg ville vælge direkte fjernvarme.
Når det er et et-strengs radiatoranlæg skal der laves en blandekreds for at sikre lav returtemperatur. Der må findes en styring der kan klare opgaven. Det må være at lukke tilstrækkelig med varmt fjernvarmevand ind i systemet. Så skal vandet cirkulere indtil det er tilstrækkelig afkølet, før der igen lukkes varmt vand ind.

Søren O
Men får jeg en ordentlig opvarmning i radiatorerne med en blandingskreds?

Når jeg har skjulte samlinger i gulvet mener min vvs mand at jeg skal vælge indirekte, da der kan ske ret stor lækage med direkte. Hvad tænker du om det?
Uden blandekreds får du høj returtemperatur. Blandekrefsen sikrer at alle radiatorer bliver tilført vand med samme temperatur. Når du har forøget hedefladearealet til det dobbelte på dine radiatorer, kan du klare opvarmningen med væsentligt lavere vandtemperatur.
Prøv at kontakte fjernvarmeselskabet. De må have en energirådgiver der kan komme med den rigtige løsning.

Selvfølgelig er der større risiko med direkte fjernvarme. Der findes dog millionvis af skjulte gevindrørsamlinger her i landet som ikke fejler noget.

Søren O
Følger lige tråden.
Er i samme situation med 1 strengs system, samt opkobling til fjernvarme.
Vi vælger højst sandsynligt med indirekte, så det bliver en lidt dyrere løsning, vi har fået tilbud på ca 40000. På en komb unit fra termix.
Plus gasselskab skal have 8000 for at fjerne rør ud til hovedledningen, men der kommer den pulje til januar igen, så måske gratis ;)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis