Opvarmning af redskabsskur

Hej

Vi har bygget et - forholdsvist - godt isoleret skur til at opbevare bla. værktøj, alt fra skruetrækkere til kapsav, men også diverse tekstiler osv. Lige lidt under 20 m2.

Vi har fået at vide, at vi bør opvarme rummet, da værktøjet ellers vil gå til med tiden. Kan det passe? 

Ispåfald:

Hvilken temperatur bør vi gå efter, og vigstigst af alt:

Hordan opvarmer vi billigst rummet henover vinteren? 

Vh.
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det vigtigske er udluftning , så 2-4 10X15 cm ventiler , eller en fugtstyret ventilator , en lille el varmeovn kan bruges til at holde det frostfrit hvis det ønskes , af hensyn til det derikke tåler frost..........

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Jeg har haft mit værktøj i en uopvarmet garage/værksted de sidste 15 år og har ingen problemer med rust eller fugt.
Men hvis du ikke passer på dit værktøj ved at feks smøre det ind i olie når du har brugt det, så kan der komme overflade rust på det, men det kræver at du ikke bruger det gennem længere tid.
Især skørende værktøj som bor kan let ruste. Jeg har gjort det til en vane at give boret et penselstøj med en olie efter jeg har brugt det, inden jeg sætter det tilbage i holderen.
Penslen er en billig "cykelpensel" der står i et syltetøjsglas med en sjat motorolie (den fra plæneklipperen). Penslen/glasset har nu holdt 10 år, og olien får den en sjat af når glasset er tomt. Billigt og enkelt.  
Jeg har endu ikke oplevet problemer med maskinerne, og jeg anser støv som en langt større trussel for dem end fugt/rust.

Men hvis du vil opvarme rummet, så kunne en solfanger måske være en vej at gå. Der findes solfangere der kan monteres på en væg og blæser varm luft ind i rummet som med lethed kan holde rummet frostfrit og så er det gratis i drift.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Pink Henrik skriver : Men hvis du vil opvarme rummet, så kunne en solfanger måske være en vej at gå. Der findes solfangere der kan monteres på en væg og blæser varm luft ind i rummet som med lethed kan holde rummet frostfrit og så er det gratis i drift. , 

Sådan en luftsolfanger , giver det samme varme som et sydvendt vindue i skuret giver , og det kan absolut ikke holde skuret frostfrit , temperaturen vil stige nogle grader kortvarigt på en solskins januardag , men meget hurtigt falde igen ,

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Karl smart prøv at tjekke nettet... Der findes flere solfangere som giver mere varme ind end et vindue, så du taler mod bedre vidende.
klik her. 
Der findes også løsninger i lav-det-selv klassen bygget af øldåser som også kan forøge stuetemperaturen.
klik her  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Jeg citerer bare DTU som i en validering skrev at et syd vindue på samme størrelse giver den samme varme , det er totalt spild af penge ..............

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Annonce
Hvilken form for radiator, blæser, whatever, ville være billigst til at opvarme rummet med?
PinkHenrik skrev den 27-10-2022 13:29:34

Karl smart prøv at tjekke nettet... Der findes flere solfangere som giver mere varme ind end et vindue, så du taler mod bedre vidende.
klik her. 
Der findes også løsninger i lav-det-selv klassen bygget af øldåser som også kan forøge stuetemperaturen.
klik her   
Selvfølgelig findes der solfangere, der giver væsentlig mere varme end et vindue, men når KarlSmart skriver sådan, er det selvfølgelig med den forudsætning, at de er lige store, selv om han ikke udtrykkeligt nævner det.
Ingen af de to links siger noget konkret om effektiviteten af solfangeren, og det ene link er endda fra en producent.
Det sollys, der rammer et givet areal vil dels blive absorberet af det materiale, det rammer og dels blive reflekteret. Det er nok solfangeren, der reflekterer mest, Så KarlSmart må have ret i sin påstand.
Ja ok, så de solfangere der sidder på rigtigt mange huse overalt i landet, kunne ligeså godt kunne blive erstattet af vinduer. Så er der godt nok mange der må føle sig godt og grundigt taget ved næsen.
Eller man kunne bygge et drivhus rundt om ens hus, og dermed smide al opvarmning væk   



Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Fuldstændigt rigtigt , der er mange der føler sig snydt , luftsolfangere er ikke  noget værd, og det med drivhus omkring sit hus , er ikke noget nyt , det bliver brugt på sydgavle som såkaldt passivt  solvarme , 


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også