Induktionsplade - Maks 2 plader fungerer på samme tid

Vi har en udfordring med vores induktionsplade (Siemens type: HMI40ICMB). Det fungerer fint med op til 2 plader på samme tid. Når der skal bruges 3 begynder de at tænde/slukke i en fast rytme (tænd/sluk/tænd på ca 2 sek).

Er der nogle der ved hvad problemet og løsningen er?

På forhånd tak. 
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er der gået en sikring? Mangler der en nul?

fase
Hej, Tak for svar. Der er ikke gået nogle sikringer. Er ikke sikker på at der mangler en nul? Har vedhæftet et par billeder af kablet. Giver det nogen indikation på årsagen? 
Er det en ny eller gammel montering af pladen?
Hvis gammel, har fet så fungeret ok tidligere?
Hvis ny kunne det være interessant at billeder fra den anden ende af det sorte kabel, hhv. der hvor det er tilsluttet i sikringsskabet.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Billederne viser ikke tilslutninger i hverken komfur eller membrandåse. Billederne skal vise både komfur og dåse uden låg.

fase
Mon ikke i har kommet til at tilslutte den en enkelt fase kun? Det får vi først at se når i åbner dåsen i hver ende af kablet.

Elektronikteknikeren
Annonce
Pladen skal bare tilsluttes "korrekt"
Din tilslutning er nok billede nr. 3, I skal bruge billede nr. 1 el. 2
Der forudsætte selvfølgelig du har 2 ledere til komfuret.
Forbindelserne på billede 3 vil også virke, men kan ikke køre på en 16A sikring. Den forbindelsesmåde bruges i andre lande. Så måde 1 eller 2 skal bruges i DK.

fase
På hvilken måde tænder og slukker det?

Jeg kender ikke den specifikke kogeplade, men det er meget almindeligt at hver af de to forreste kogeplader deler elektronik med den lige bagved. Nogle ældre typer havde et relæ, der skiftede mellem forreste og bagerste. De var tændt på skift 1-2 sekunder ad gangen. Hvis det er det, vil det ske med to tændte, hvis det er forreste og bagerste i samme side.

Mit første induktionskomfur jeg købte for 25 år siden virkede på den måde.  En pande med en smule vand i kunne nå at skifte mellem at koge og ikke koge. Ved fyldte gryder var det ligegyldigt. Mit nuværende nægter blot at give ekstra power, hvis to i samme side er tændt.
Mon ikke trådstarter har fået løst sit problem. Indlægget er omtrent 2 år gammelt.

Søren O
Så det godt...men nu havde jeg lige datasheetet fremme fordi jeg er ved at købe samme model, så kunne jeg lige så godt paste et screnshort og forbindelserne, om ikke andet, så til andre der løber ind i tråden ;-)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis