Lav hul i facadevæg

Hej.
I forbindelse med at vi laver noget af garagen om til beboelse. Skal vi have lavet 2 huller på ca 90-95cm i bredden, med 150cm imellem hvert hul. Selvfølgelig med en overlægger over hvert hul. 

Tænker i det er noget som kan lade sig gøre?
Er med på jeg nok skal have en ingeniør eller bygningskonstruktør på 🙂
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Som du har tegnet så er denne væg ikke bærende. Det ser ud som trægavl. Der er overhovedet ikke problemer med at lave de huller. Naturligvis skal der overligger ind, og det kan blive et problem at få den til at passe med de udvendige facade sten. Er det dobbelt mur så både ude og inden. 
Det kræver ikke beregninger. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Jeg mente nok at det ikke var noget slemt.
Og ja helt rigtig træ gavl på 1 salen.

Det var nemlig en bekendt som mente at jeg skulle have beregning på og bl.a. bl.a.
hullerne kommer til at blive indgang til stuen. 
Elmanden har som regel ret, men lige i det her tilfælde er jeg ikke enig.

Det hul du har lavet længst ud mod hushjørnet kan man ikke bare lige lave uden at have en statiker ind over da endevæggen stabiliserer hele husets facadevæg.

Det vil med 99% sikkerhed også blive et krav i.fbm. din byggetilladelse. Der er skruet meget voldsomt op for dokumentationskravet indenfor de senere år.

Selvbygger med stort S. 
 Der er ikke mål på tegning men bare der er et lille stykke fra hjørnet indvendig til hullet er der den samme stabilisering når man beholder muren over hullet.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Der er de 40cm som muren er tyk.
Og soklen bliver ikke fjernet. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis