3 fase motor kondensator valg raket start/holde på strøm

Hej all ;)
Jeg er ny og søger hjælp til at finde en  løsning til min motor :)
Motor 3 kwh 5,65A 2900 rpm som jeg gerne vil kunne holde kørende når jeg skifter net.
Jeg har et space på 1-3 sek. hvor jeg gerne vil holde gang i motor når jeg skifter strøm net.
Er dette muligt men kondensator ?
Hilsen Testdude

Hej all ;) Jeg er ny og søger hjælp til at finde... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Yep
380 VAC. 3P4W+G er "three-phase, four-wire and ground". Betyder at du kan både koble til trekant eller stjerne.
Den ser rigtig ud. Den er nok ikke kraftig nok til at starte din motor, men rigelig til at holde den kørende.

Om den kan starte motoren op kommer jo noget an på hvad motoren trækker. Men UPS kan klare 150 % overstrøm i kort tid . Det er så 22,5 A  Motoren står til 5,65 A Så der er plads til kortvarig 4 x ved startstrøm. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
En typisk asynkronmaskine trækker 6...7x mærkestrøm ved opstart. Jeg vil tro der skal monteres et startrelæ som overspringer UPSen ved opstart.
Muligvis er en sådan funktion allerede indbygget i UPSen. Der er ofte en "bypass" funktion.

Jeg har nu lært ca. 5 x ved startstrøm, men det kommer helt an på hvad det trækker

ev elmand skrev den 27-10-2022 00:20:38

Jeg har nu lært ca. 5 x ved startstrøm, men det kommer helt an på hvad det trækker

Tjah, 5x, 6x, 7x, det kommer lidt an på optimeringen af motoren. "Lavt slip" typer trækker typisk mere startstrøm, men det er flueknepperi, størrelsesordenen passer. For at være på den sikre side bruger jeg 6x.

Hvad der ikke passer er, at startstrømmen afhænger af den mekaniske belastning. Hvis motoren er blokeret. trækker den stadig ca. 6x mærkestrøm. Men hvis "læsset er tungt at trække" strækker startstrømmen sig selvfølgelig over længere tid = større tab og varme.
Du blander det sammen med DC motorer, men det er en anden historie.

Annonce
Nej jeg blander ikke noget men bruger min erfaring. 

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis