Opvaskemaskine "brummer"

Hej alle.
Vores opvaskemaskine er begyndt at brumme. Det lyder ikke som en pumpe, mere en "elektrisk" brummen/summen.

Når vi starter maskinen, tager den vand ud, og så starter brummen.
Hvis jeg åbner maskinen, kommer der vand ud af et lille hul i siden.
Hvis jeg lukker igen, brummer den færdig, og så starter den med at vaske.
"Ind"-slangen er med Aquastop, og den summer også lidt.

Er der nogle der ved hvad det er, og hvad jeg kan gøre for at få det til at stoppe?

På forhånd tak
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er meget normalt, de 4 maskiner jeg har haft har alle gjort det.. (dog skal det ikke larme)
Når man tænder maskinen går den igang med at pumpe gammelt vand ud, pumpen køre ikke ret længe.

Som jeg ser det kan der være 3 ting der gør den larmer mere end normalt.
Der har sat sig noget i klemme i afløbet så pumpen har svært ved at komme af med vandet.
Der har ophobet sig gammelt fedt/snavs i slangen så den ikke har samme flow.
Pumpen er ved at stå af.

For det meste så der bare skidt i slangen/åbningen/afløbet. Det kommer for det meste af der vaskes alt for meget på ECO program og man ikke skylder store madrester af. Fedtet opløses simpelthen ikke nok og sætter sig fast.
Det nemmeste du kan starte med er at gøre er at køre et renseprogram med rensevæske, det skal køres på renseprogram eller 70grader (hvis du ikke har et renseprogram). Godt være du skal køre det 2 gange.
(før du gør dette så tag lige rensesigen/filteret op og gør den ren og tjek der ikke er noget snask i bunden som kunne bloker udløbet)
Hvis det ikke virker så hiv maskinen ud, afmonter slangen og tjek om den er fri for snavs. Tjek også udløbet at det ikke er blokeret (den er sikkert monteret under håndvasken så tjek også vandlåsen for snavs.

Fremover så kør et renseprogram 1 gang hver måned til hver anden alt efter forbrug.
Husk også at tage kurve/skuffer helt ud og rengør alle lister/skinner, de bliver møg klamme med tiden også selvom du køre rens på den. 

Vores Bosch opvaskemaskine brummer en del når den pumper vand ud, fordi akslen på pumpen er blevet en smule skæv.
Jeg skiftede pumpen på et tidspunkt, og så var den igen lydløs (næsten), ihvertfald i 6 måneder, hvorefter den nye pumpe også begyndte at larme (og jeg har selvfølgelig forsøgt at rense den).
Nu gider jeg ikke skifte den igen, og har lært at leve med den brummer, når den pumper vand ud.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis