Glastag til orangeri der ikke koster en formue

Jeg planlægger at bygge et orangeri på ca. 6x4 meter, af en del gamle vinduer jeg har stående. Jeg havde i udgangspunktet tænkt mig klart glastag, men jeg har fået to tilbud på henholdsvis 95.000kr. og 121.000kr, hvilket er langt over mit budget. Til sammenligning kan jeg få et 32mm termotag i plast til ca. 18.000kr., men det er jo selvfølgelig ikke gennemsigtigt.

Findes der billigere løsninger som giver mig et klart/gennemsigtigt tag? Om det er i plast eller glas er ikke så vigtigt, jeg vil bare helst ikke for meget over 25.000kr, hvis det overhovedet er realistisk? 
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kan du ikke bruge de vinduer du har stående til tag også, evt. skrue dem sammen, hvis de ikke er lange nok?
Hvad får du for de 100.000 kr?

Hvis det kun er glas, du skal bruge, kan du få 24 m2 enkeltlags glas til under en 1/10 del af prisen. Hvad med polycarbonat? Det er lettere at arbejde med. Polycarbonat er klart som glas, i hvert til fald indtil det bliver ridset eller ødelagt af UV-lys.

https://interglas.dk/shop/drivhusglas-150s1.html

Det flotteste vil dog være rigtig glas, men så skal det også være lagt ordentligt i.



Hvis du kan komme afsted med at finde gamle termoruder så kan de skilles ad så du har noget enkelt glas. Man trækker hobbykniv ned langs glasset så man skærer igennem limen. 
Det kan også købes forholdsvis billig skåret på mål ved at bestille stort hjem igennem tømmerhandel. 
Lav dit orangeri med f.eks. 90 x 90 mm spærtræ. Spærene stilles med præcis afstand f.eks. 410 mm centrum til centrum. Så skæres glas på 400 mm og det kan lægges på spærene. Du bruger så et stykke aluminium flad "jern" på 3 x 30 mm i. Der bores huller i midten af listen for hver ca. 250 mm. Der sættes glaslister både på de 2 kanter af listen og på spærtræ. Listen skrues på så det dækker over mellemrum i samlingen. 
Denne metode kan bruges både til lodrette sider og taget. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
GodeVen skrev den 25-10-2022 12:05:25

Hvad får du for de 100.000 kr?

6 mm hærdet tagglas i tilbudet, kom på lige over 2500kr./m2 og dertil kom der så gummibånd, klemlister, hætter, osv. 

Man kan få almindelig 6 mm klart glas for ca. 500kr./m2 og hærdet 6 mm for godt 150kr. mere pr. m2. Jeg er dog usikker på om dette er sikkert at bruge som tag? 
ev elmand skrev den 25-10-2022 12:10:39

Hvis du kan komme afsted med at finde gamle termoruder så kan de skilles ad så du har noget enkelt glas. Man trækker hobbykniv ned langs glasset så man skærer igennem limen. 
Det kan også købes forholdsvis billig skåret på mål ved at bestille stort hjem igennem tømmerhandel. 
Det er nok noget sådan der bliver løsningen. Har du nogen formening om, hvor godt/sikkert det er at bruge f.eks. almindelig 6mm. hærdet glas som tag?

 

Annonce
Det må afhænge meget af hældningen på taget. Er det vandret er det ikke sikkert det kan klare en snelast. Hælder det meget, så sne løber af af sig selv, kan mindre nok gøre det.
Jeg er sikker på at stort set alle proff. drivhuse er med almindelig 4 mm glas, i taget
Jeg har et lille drivhus med tag af 3 mm glas i 410 mm bredde. Det holder fint. ( der er revnede glas hvor glasholder har klemt det forkert) 
Det er ikke beregnet til at gå på. 
Hærdet glas kan du ikke selv skære til.,

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 25-10-2022 14:20:26

Jeg er sikker på at stort set alle proff. drivhuse er med almindelig 4 mm glas, i taget
Jeg har et lille drivhus med tag af 3 mm glas i 410 mm bredde. Det holder fint. ( der er revnede glas hvor glasholder har klemt det forkert) 
Det er ikke beregnet til at gå på. 
Hærdet glas kan du ikke selv skære til.,

 Det virker som en mulig løsning at bare bruge 4mm eller 6mm hærdet glas (jeg har en lokalglarmester der kan levere dette færdigskåret). 

Jeg har set lidt på klemlister som denne: https://interglas.dk/shop/49-5-mm-1956p.html. Men ved 400mm. mellem spær kommer jo regningen for klemlister og hætter alene, på næsten 20.000kr. :-). Findes der nogle billigere løsninger, eller må jeg bare acceptere at det koster hvis jeg vil have glastag?
Hvorfor vil du have klart gennemsigtigt tag?

Er du klar over at ved en høj sommer solskinsdag kan du formentlig ikke kunne være i dit Orangeri, pga. varmen og Solskinnen?

Er du klar over at ved 1 lags glas opstår der kondens på undersiden af glasset?

Hvis du vil ned i pris så udgår du ikke plasttag, f.eks. flere lags Polycarbonat plader, eller dit oprindeligt tilbud på 32 mm thermotag.

Har du været inde på RIAS.dk vedr. thermotag?
GSH skrev den 26-10-2022 09:10:56

Hvorfor vil du have klart gennemsigtigt tag?

Er du klar over at ved en høj sommer solskinsdag kan du formentlig ikke kunne være i dit Orangeri, pga. varmen og Solskinnen?

Er du klar over at ved 1 lags glas opstår der kondens på undersiden af glasset?

Hvis du vil ned i pris så udgår du ikke plasttag, f.eks. flere lags Polycarbonat plader, eller dit oprindeligt tilbud på 32 mm thermotag.

Har du været inde på RIAS.dk vedr. thermotag?

 Du har nogle meget gode pointer her. Det er primært pga. udseende og vækstvilkår for planterne at jeg vurderer glastag, men det giver jo ikke rigtig mening hvis taget gør det u-udholdeligt at opholde sig i orangeriet.  

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis