gammel beton fundament....

har købt en gammel kolonihave fra 1975 hvor huset skal rives ned det er 35 kvm.... kan jeg så bare smøre betonet med https://skalflex.dk/shop/produktgruppe/fugtsikring-og-vandtaetning/sokkelstop.aspx   også bygge med træ oven på og ligge isolering oven på det uden der kommer skader af fugt ?  

har tænkt mig og putte papir uld eller rockuld oven på den menbran

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på lds.
Det er nok ikke den bedste løsning. Du skal bruge murpap. Det købes i forskellig bredde. 
Tryk her for eksempel

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
skal jeg så dække hele fundamentet med det mur pap ?
Ja der skal naturligvis ligge en strimmel hen over hele soklen, så du undgår at der trænger fugt op i væggen. 

Jeg skal jo isolere oven på fundamentet ellers er der ingen ting? Derfor jeg vil smøre sokkelen så der ikke kan komme fugt i isoleringen og træet er der ikke muligt ?
Murpap holder netop fugt nede så det ikke trænger op. Du skal vel have et hus ovenpå, og ikke kun isolering 
Det må så blive en trærem som fastgøres igennem murpap. Derefter dine bærende stolper, isolering imellem stolper, vindpap, luftspalte, yder og inder beklædning 

Annonce
hvor stort skal det træ være jeg skal bruge i bunden så ? er der nogen krav til det ?

jeg vil bruge 200x45  til selve huset og bundremmen...    også bygger jeg bare huset som hvis det var på det punkt fundament?
jeg er smed/svejser så alt det med arbejde med træ er nyt for mig :)
Du skriver 200 x 45 bundrem. Det er jo så det som det skal være. Det er dog nogen enorme stolper til en kolonihavehus. 
 Jeg kan ikke sige dig hvor stor det skal være ud fra dine oplysninger, (35 kvm hus på gl. sokkel) 

det skal ha isolering på 195 over det hele
Bredden på bundrem er vel fastsat af bredden på den gamle sokkel
Ja 195 mm isolering lyder fint og det kan så være 45 x90 mm stolper og så hænge en lægte 100 mm længere inde. Det kan hænge med stump lægte eller flad hulplade. Det sidste giver den nemmeste tilskæring af isolering da pladen er så tynd at det ikke er nødvendig at skære hak ud i isolering.
Dette er bare til inspiration for mange har den opfattelse at stolper skal være lige så brede som vægtykkelsen.
Man kan godt efterligne en gitter konstruktion så der bliver et mere sammenhængende isoleringslag. 
Du skal huske yderst at have vindtæt papir, klemlister lodret å ventilation kan komme op bagved yderbeklædning. Musestop både øverst og nederst. 
Dampspærre indvendig, og så lige 50 mm isolering så der er plads til installationer inden for dampspærre. 

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis