Nye stikkontakter i nyt gerigt

Hejsa,

Jeg har hevet gerigter og paneler af omkring en dørkam. Før i tiden sad der nogle grimme smalle gerigter af plastik og nogle stikkontakter jeg gerne vil skifte. Jeg har vedhæftet 2 billeder af døråbningen og kontakterne

Jeg kunne godt tænke mig at enten sætte nye bredere gerigter på, så jeg kan montere nye stikkontakter eller helt undlade gerigtet og bare sætte stikkontakten på væggen. I den forbindelse har jeg 2 spørgsmål.

1) må man gerne bare gemme ledningerne bag gerigtet eller skal man samle dem på en måde? Jeg kan læse at det er lovligt at skifte ud til nyere fuga kontakter med nye rammer - hvilket fint kan lade sig gøre med et bredere gerigt.

2) hvis man ikke sætter et gerigt op, men sætter kontakten på væggen, så tænker jeg der skal en elektriker ind over og føre ledningerne ind, men hvordan bygger man så en holdbar dørkam. Spartler man eller sætter man noget holdbart ind. Lige nu er det bare en gipsvæg med en metalskinne hele vejen rundt i dørkarmen.

Håber det giver mening :)
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du undlader gerigten, skal du have ført ledningerne ind i dåser i væggen. Det kan betyde, at ledningerne skal skiftes ud. Røret skal samtidig føres ind i dåser i væggen.
Vælger du at sætte en bredere gerigt omkring dørkarmen, kan der helt lovligt montere ny Fuga kontakter i gerigten. Der må ikke være samlinger bag gerigten udover de, der forefindes i afbryderne.
Selve fugen mellem karm og væg fuger du bare med en overmalbar fuge.

fase
Uanset om du vælger det ene eller andet så skal du reducere antal afbrydere. Eventuel ved at den ene bliver en dobbelt. Den største ramme man kan få samlet er med 1 stikk. og 2 afbrydere. 
Skal deud i væggen hedder det forfra dåser og det vil sikkert kunne gå med de ledninger. Du skal på forhånd bestemme dig til hvilken gerikt du vil montere så du er sikker på at der er plads til forfra dåsen. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også