Gulvvarme??? Kan man ændre?

Hej LDS

Jeg har et hus opvarmet med jordvarme. 
Huset har 3 kredse af gulvvarme i betongulvet... 
Der blev ved udførelse sat 3 telestater op af vvs manden. 
Det fungere egentligt fint nok, dog syntes jeg ofte de skal have skiftet batteri (måske fordi jeg ikke bruger duracell)

Jeg kunne godt tænke mig om man kunne gå helt "gammeldags" og koble telestater fra og sætte almindelige skrue termostater på hver kreds hvor telestaten har siddet.

Er det noget du ved noget om høre jeg gerne?

På forhånd tak 
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Findes der ikke Wavin telestater med fast forsyning? Eller har de ikke mulighed for at tilslutte en strømforsyning. Der sidder 3 lige ved siden af hinanden, de kunne lige så godt have fælles forsyning. Batterier giver mening ved en termostat, der hænger midt på en væg og bruger minimal strøm.
Tak for indlæg. 

Jeg har 3 trådløse styringsenheder på batteri ved hvert rum. 

Men kunne godt tænke mig at få en almindelig dreje termostat på hver enkelt kreds i skabet og ikke have dem på væggen mere 
Hvordan havde du tænkt dig at temperaturen skulle styres?
Tre drejetermostater i et skab ved ikke hvad temperaturen er i de enkelte rum.
Jeg har netop ikke nogen ide om det kan lade sig at gøre, derfor jeg har spurgt herinde. 
Men det gamle gulvvarme både hos mine forældre og som var her før vi lavede om havde en almindelig ligende radiatortermostat som man bare justerede på som en radiator. Når det passede med varmen i gulvet lod vi den stå, indtil sommer hvor de blev lukket på nul og åbnet på eksempelvis 3 igen henover vinteren. 

Men da der skulle fornyes var det her det som smeden mente der skulle på, men stadig træt af den løsning med rumfølere og batteri skift 

Men måske en kan give en forklaring om det er helt ude i hampen, min normale vvs har nemlig ferielukket pt

Tidligere var det normalt i badeværelser blot at have en radiatortermostat i rummet. Det virker til små rum som et badeværelse, men vil give en uensartet opvarmning i en stue. Dit system med blandesløjfe er meget bedre.

Hvad er det for en type batterier du skal bruge, og hvor længe holder de? Mine termostater bruger nogle specielle litium batterier, der gik mere end 10 år før jeg skiftede første gang.


Annonce
El-mand har skrevet “opskriften” i mange indlæg.
Løsningen er at afmontere aktuatorerne, så ventilerne er fuldt åbne. Temperaturen reguleres så på termostatventilen på blandesløjfen - hvis der er blandesløjfe (og pumpe). Ved jordvarmeanlæg er det rigtige at regulere på fremløbstempersturen fra jordvarmeanlægget, og ikke have blandesløjfe.
Er der et rum fer er for varmt i forhold til de andre, skal der justeres på ventilen i fordelerrøret til gulvvarmen.



Søren O
Du har ikke telestater med batteri. Man kan ane ledninger til dine telestater. Dem der sidder i rummene kaldes termostater og er ofte trådløse, altså med batteri. Vil du undgå dem så skruer du ned for den fælles termostat som ses tydelig på billedet, så regulerer du den ønskede temperatur der. I strten kan du skrue alle rum termostater op på f.eks. 40 Grader og se om du kan styre den ønskede temperatur i rummene.
Er du tilfreds med det kan telestater tages af, strøm til styring slukkes og diner termostater behøver ikkebatterier. 
Det er så nødvendig at regulere lidt på denne fælles termostat en gang imellem i forhold til vejret. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Fuldstændig enig elmand.... 
Som altid briliere du med god viden. 

Det er nok fine fag termer der ikke er helt på plads indenfor emnet. 

Vi er enig om begreberne og selvfølgelig er det rum termostater der er trådløs og på batteri, samt telestater er koblet på hver enkelt kreds spindel, disse er selvfølgelig tilkoblet lysnettet/230v.

Selve blandesløjfen blev lavet før jordvarme anlægget og bygget til et tidligere nyt oliefyr for 20 år siden. 

Men der sidder en cirkulationspumpe inde ved blandesløjfen også udover dem der er monteret uden i garagen på valliant jordvarme anlægget med 5 x 100 meter kredse... 

Mine trådløse rum termostater er alle monteret med almindelig AA batteri, men syntes at de var ustabil i temperatur sidste år og ofte meldte fra. 

Jeg afmonterede telestater og masserede spindel/fjeder spids godt igennem. 

Men syntes heller ikke jeg vil til at ofre et nyt anlæg til de 3 kredse. 


Du skal ikke ofre nyt anlæg. 
Man siger at jordvarme og andre varmepumper kører godt på gulvvarme, fordi at de har god virknings grad vedlavere temperatur. Men du har sikkert også radiatorer i huset, så det kan du ikek nøjes med. De skal have en højere temperatur.
Derfor beholder du gulvvarme shunt med pumpe med prøver at regulere på den fælles termostat som jeg ( og SørenO ) skitserer. Så får du behagelig gulvvarme, og ingen brug for batterier i termostater. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis