Hjemmelavet generator 230 volt

I forlængelse til mine spørgsmål om  inverter 12/230 volt.
Har jeg gået og hygget mig med at lave følgende..
(Der har været tale om kortvarige strømafbrydelser i 2-3 timer, jeg har oliefyr så for at holde varme på kræver det ikke særlig mange watt.)
Jeg havde følgende ting på lager, en 5hk Honda motor fra en højtryksrenser jeg aldrig bruger, en 65 amperes 12 volt generator, en 1000 watt inverter 12/230 volt, et 12 volt  60 ah AMG batteri (fra båden) samt kontakt lamper og voltmeter, og alt jern.
Så har kun købt den ene kontakt og et amperemeter.
Så med det set up kan jeg holde varme på i ca 6 timer på et fuld opladet batteri, og så ellers starte motoren op hvis det kniber.
Ja så var det jo sjovt at lave den  så nu må det jo vise sig om den kommer i brug   
 

Vi prøver igen, i morgen --
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ser sjovt ud og virker sikkert også. Men din generator er lidt brystsvag til 1 kW? Har du kun periodisk forbrug som batteriet kan klare?

Bent Andersen skrev den 24-10-2022 00:25:57

Ser sjovt ud og virker sikkert også. Men din generator er lidt brystsvag til 1 kW? Har du kun periodisk forbrug som batteriet kan klare?

Helt enig, men nu var det en generator jeg havde liggende, den burde kunne holde mit oliefyr og cirkulationspumpe kørende på batteri drift  i 5-6 timer hvor oliefyret køre 1-2 timer, men har ikke testet endnu.

Motoren er rigelig stor, så generator er gearet godt op, så kan motoren stå og snurre på rimelig lave omdrejninger.

Jeg ved ikke helt hvor meget den kan yde, men med en 230 volt 300 watt projektør bruger den omkring  30 ampere på 12 volt, men har så ikke tjekket om projektøren bruger 300 watt som den er mærket med, og mit12 volt amperemeter er jo ikke ligefrem et præcist instrument.

 


Vi prøver igen, i morgen --
je_ns nu husker du vel at maskinen skal CE mærkes, og du skriver selv komformitetsærklæringen        .
CE kan også betyde China Export, så behøver du ikke lave noget af ovenstående     

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis