Undergravning til kant af fundament

Jeg har været ved at banke betongulv op og grave ud i min kælder for at gøre plads til lidt isolering og armeret betongulv.

Jeg startede i ét rum og gravede til kant af fundament og fortsatte så i samme dybde ind i et tilstødende rum.

Nu viser det sig (da jeg når ud til væggene i andet rum) at fundamentet har forskellig dybde og jeg er således kommet ca 10 cm under fundamentets kant. Hvad kan jeg gøre for at sikre fundamentets bærerevne?

Tanken er at der skal 100 mm isolering og 100 mm armeret beton på.

Det skal siges at jorden er meget lerholdig.

Vh
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Stop stop.
Du må faktisk ikke grave til kant af fundament ( 10 cm over)og slet ikke grave under kanten så tæt på. Du bliver nødt til at få det understøbt inden du går videre. Når du isolerer så har du ikke nogen stor støtte ud imod den lille "jordvold" som dit hus nu hviler på. Med tiden vil jorden kunne rasle lidt ned og du får sætnings skader på huset. 
Understøbning:
Normalt siger man at man må grave ned under fundament i 1 m. bredde og så understøbe det stykke, for så nogle dage efter at tage yderligere 1 m ved siden af. Det kan man så gøre flere steder samtidig med mindst 3 m afstand. 
Når du har fritlagt en større del af fundament ( jeg kan ikke se hvor langt) så ville jeg starte med noget mindre stykke. 
Så du graver 35 cm længere ned i 60 cm bredde lige netop under sokkel Så smider du lidt beton i bunden af grøften og stille 2 x fundablokke ( 15 x 20x 50 cm ) i den beton forskudt 8-10 cm for hinanden. Der skal gerne være et par cm op til gammel sokkel. Fundablokke fyldes med beton men der efterlades 2 cm sprække op til sokkel. 2 dage efter kan du fuge denne sprække ud ved at presse det fuld med en fugeske. 
Så kan du gentage samme nummer på hver side af denne søjle en uge efter. 
I de andre rum kan du jo starte samtidig, så der er noget at lave hele tiden. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 23-10-2022 22:40:34

Stop stop.
Du må faktisk ikke grave til kant af fundament ( 10 cm over)og slet ikke grave under kanten så tæt på. Du bliver nødt til at få det understøbt inden du går videre. Når du isolerer så har du ikke nogen stor støtte ud imod den lille "jordvold" som dit hus nu hviler på. Med tiden vil jorden kunne rasle lidt ned og du får sætnings skader på huset.
Understøbning:
Normalt siger man at man må grave ned under fundament i 1 m. bredde og så understøbe det stykke, for så nogle dage efter at tage yderligere 1 m ved siden af. Det kan man så gøre flere steder samtidig med mindst 3 m afstand.
Når du har fritlagt en større del af fundament ( jeg kan ikke se hvor langt) så ville jeg starte med noget mindre stykke.
Så du graver 35 cm længere ned i 60 cm bredde lige netop under sokkel Så smider du lidt beton i bunden af grøften og stille 2 x fundablokke ( 15 x 20x 50 cm ) i den beton forskudt 8-10 cm for hinanden. Der skal gerne være et par cm op til gammel sokkel. Fundablokke fyldes med beton men der efterlades 2 cm sprække op til sokkel. 2 dage efter kan du fuge denne sprække ud ved at presse det fuld med en fugeske.
Så kan du gentage samme nummer på hver side af denne søjle en uge efter.
I de andre rum kan du jo starte samtidig, så der er noget at lave hele tiden. 

Så er der hentet fundablokke og beton. 

Tak for input.
Den øverste fuge kan du blande med sand og cement, eller hvis det skal være helt godt så element beton
Her et eksempel LINK  

ev elmand skrev den 24-10-2022 16:42:35

Den øverste fuge kan du blande med sand og cement, eller hvis det skal være helt godt så element beton
Her et eksempel LINK  

Igen, tak… havde bestil precis den til formålet 😊

Ville man på de indvendige vægge kunne grave ned på hver side og sætte fundablokkene der, eller skal jeg ind under der også?

Vh
Martin
Det er vel nemmest at gå ind under også der. Du kan der bruge leca blokke som mures op, eller smallere fundablokke. Hvis du sætter på hver sin side så bliver det jo dobbelt arbejde, du mister isolerings muligheden der, ligesom der skal fyldes op med beton imellem sand og de nye sokler.
Desuden så er en sokkel  rigtig god til at tage tryk oppefra, og det er jo ikke det du opnår på den måde. Mon ikke det er andre mere proff. der skal tage det forsøg og den risiko. 

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis