Hænge overskabe tæt på varmtvandsbeholder og evt. hvordan ?

Hej, 
Jeg havde nogle ældre overskabe (fra et køkken vist), mener det er fra et IKEA køkken, som jeg overvejede at hænge op i mit bryggers. 

Jeg har dog kæmpe tvivl og usikkerhed lige nu om det overhovedet lader sig gøre: 

a) Bør man hænge noget op tæt på en varmtvandsbeholder ? Se billede. Havde naturligvis tænkt mig at efterlade 5-10 cm mellem rum. Planen var et hænge et skab på hver side. Beholderen er jo ikke varm eller noget, så er der noget problem i at hænge noget op så der ikke er luft omkring den? 

b) Hvis ja, så er jeg havnet i et nyt problem, da jeg ikke helt forstår hvordan man i sin tid har haft de her overskabe monteret. Hængt op. Jeg kan umiddelbart ikke se, hvordan jeg skulle kunne hænge det op ? se billede. 
Nogen der har enten den gyldne nøgle til hvordan man hænger det her type skabe op - eller nogen der har et trick/forslag til hvordan jeg ville kunne gøre det hvis jeg ønskede at smide det op som det står der? 

bedste hilsner 
Hej,  Jeg havde nogle ældre overskabe (fra et... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg tror, at I har ret. Jeg mistænkte det for at være fordi de skulle helt op og sidde tæt til loftet - det havde jeg fået af vide der hvor jeg fik dem fra. de stod til udsmidning, så det burde de nok været forblevet. Jeg må finde mig nogle andre skabe end dem her at hænge op. 
tak for hjælpen 
Når jeg læser den Metod vejledning, så virker det som om der er sat en skinne af en eller slags op på Væggen, som de her vinkelbeslag så skrues i?..

Ellers også fint forslag med en skinne under. Det burde kunne give lidt støtte. 
Jep. De kan monteres på to måder, skinne eller de beslag der blev nævnt tidligere.
Skinner bruges vist ofte, hvis man har en række skabe der monteres ved siden af hinanden.
Jeg tror bare jeg ville prøve med en liste under, og et par almindelige vinkler monteret i hhv. Siden og så bagvæggen (ikke jf. Vejledningen)

Fordelen ved de rigtige beslag er at de kan justeres en lille smule.. Men her vil du jo kunne styre dem med din liste..


 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Update og måske lige et par råd mere, hvis folk har tid ? 

Status er, at jeg har købt nogle vinkelbeslag som burde fungere til formålet. Overvejer stadig om der skal en liste på, men da det er i et bryggers, hvor de er lidt skjult i et hjørne, vil det ikke kunne ses. Og det gør, at jeg nok prøver at køre med liste også for at være sikker. 

Mine spørgsmål er nu: 
1) De vejer en del og i forbindelse med at jeg købte nogle skruer, slog det mig - hvis der sidder flere skruer, kan man så regne med at kunne "fordele" vægten - og fordele ift. bæreevne. Lad os sige at jeg har et skab der vejer 50 kg., og der sidder et vinkelbeslag i hvert hjørne oppe i toppen - og i hvert beslag er der 2 skruer-rawplugs med bæreevne på 17kg hver - kan man så godt regne med at 4 skruer á 17kg kan klare skab på 50 kg ? 

2) Hvis man hænger en liste op i forbindelse med sådan skab her - skal man så helst hænge listen op først? Og skal skabet derved hvile på listen eller skal listen være fastgjort på skabet helst ? 
Annonce
Du skal sætte listen på væggen først, idet den sidder der for at bære skabet. De vinkelbeslag du sætter på foroven får herved stort set kun den funktion, at de skal forhindre skabet i at tippe forover.

Kurt B. Andersen
er der nogen tommelfingerregel for hvilke mål en sådan liste skal have ? 

og det leder mig tilbage til det med vægten. 

lad os sige at skabet vejer 50 kg. Så smider jeg en liste på med 3 x skruer der hver har en bæreevne på 17kg. Burdet det så være ok, da vægten jo fordeles ud på de tre skruer ? 
Enig, op med listerne først!

Uden at vide, om det kan beregnes, eller evne det🙂 så kan du jo forestille dig, hvor meget der skal til for at du kan træde en træliste flad.. det der bærer den (og dermed skabet ovenpå) vil være en kombination af Skruernes styrke(og fastgørelsesmetode) og den friktionsmodstand listen har mod din væg, når den spændes ind mod denne, af Skruerne..  
Altså, jeg ville bare finde den stump du nu engang måtte have liggende, af enten en gammel forkantliste, fodpanel eller lignende🙂

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Når du skriver plugs => 17 kg. Så er det trækstyrke. Ved din liste i bunden skal skruer stort set klippes over da trykket er vinkelret på dem. 
Og hvor meget skruer + plugs holder kommer meget an på væggen de sidder i. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis