Død tvangsblander

Her går det godt :D

Efter udgravning, isolering, støbning af ledere og en masse spørgsmål herinde, så er jeg endelig klar til den helt store støbedag - og lige da jeg har hældt cement i støbemixen går tvangsblanderen ud. Eder og forbandelser!

Der er strøm på stikket, og der er ikke umiddelbart nogle løse forbindelser i boksen. Er der nogen, der kan fortælle mig, hvad jeg skal måle på for at se om det relæet, der er gået? Og ellers har nogle gode ideer til, hvad jeg kan prøve?

Der er desuden en lille drejeknap, hvor man kan vælge hvor mange ampere den må trække før den slår fra (sådan som jeg forstår det)... er den ikke sat lidt lavt? Og betyder det noget hvor langt og hvor tykt kabel jeg bruger til tilslutning (har brugt 400v tilslutningen med et 25m 1,5mm2 kabel, der er rated til 16A)?

Hjælp... mit meget lille støbeprojekt har snart taget hele ferien :D

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Relæ er stillet 6,3 A. Om det er for lavt kan man kun sige noget om hvis man ved hvad motoren kan trække. 
Du har vel startet motoren inden du fylder materiale i blanderen. Hvis du skal i gang igen så skal der trykkes på den sorte inden den røde knap kan tage fat. Der skal gå 2-3 minutter inden den er kølet så meget af at den kan indkobles igen.
Det kan godt være at dit kabel er lidt for langt med 1,5 mm2 men det burde nu kunne køre.
Så prøv at skrue op til ca. 8A og se om det så går. Når du har kørt lidt så mærker du på motor om den bliver så varm at det er ubehagelig at røre ved den. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Tak for hurtigt svar! 

"Du har vel startet motoren inden du fylder materiale i blanderen." - det plejer jeg at gøre, men jeg glemte det denne gang. Hvad er formålet med at tænde starte motoren inden? Den nåede at køre måske 60 sekunder inden den gik ud. 

Nu har den stået i en time. Jeg går ud og prøver at starte den igen og melder tilbage.
Det er ret svært at sætte sådan en klump i gang, så motoren trækker op imod startstrøm i længere tid. Det kan blive nødvendig at lukke noget ud for at komme i gang igen. Det skovles så op i maskinen når det er kommet i gang. 
Du skal nok ikek lade det vente ret meget længere hvis du har cement i. Det begynder jo at størkne på et tidspuknt. 

Fantastisk... den kører igen! 

Jeg skovlede cement og støbemix ud igen, efter jeg forgæves havde forsøgt at starte den i et kvarters tid. Men skulle nok have gjort det inden jeg prøvede at starte den. Og det med at trykke på den røde knap for at indkoble den igen, det havde jeg heller ikke lige regnet ud.

Og fra nu af starter jeg den altid inden, jeg putter materiale i. Jeg skylder dig sgu snart en øl for alle de gange du har reddet mig herinde, tak igen! :D
Hvis du har stillet motorværnet højere, så husk at skrue det tilbage hvor det stod, det er jo netop for at beskytte motoren mod at brænde af, og en motor til en tvangsblander er normalt ikke helt billig..

Vi prøver igen, i morgen --
Annonce
Tak, jeg nåede dog ikke så langt. Også godt at vide, hvad den hedder :)
Som du erfarede så hjælper det ikke at starte op flere gange hvis resultatet fortsat er det samme. 

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis