Hvilken termostat passer til fjernvarmeunit?

Min fjernvarmeunit mangler en termostat til at regulere temperaturen på brugsvandet. Så vidt jeg kan se, er det en RA-V fremløbsventil, den skal monteres på.
Men skal man bruge en særlig slags termostat, når det er til en fjernvarmeunit og ikke til en radiator? Det er jo et andet temperatur-interval, den skal kunne regulere. 
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har du ikke et billede af unitten. Der er sikkert en varmeveksler til det varme vand. På afgangssiden er der tit en termostatventil til regulering af temperaturen på det varme vand.

fase
Prøv lige at fotografere selve typepladen på “chassiet”. Så kan vi sikkert komme videre.

Søren O
Her er typepladen. 
Tror kun det er selve varmevekslerens typeplade du har fotograferet. Prøv at kigge efter en typeplade på chassiet.
Et par billeder hvor vi kan se lidt mere kunne også hjælpe.
Ud fra dit billede tror jeg det er en temmelig gammel unit du har. Den grønne rørspiral er sikkert en veksler.
Jeg vil tro at det er en almindelig Danfoss FJVR returtermostat der mangler. Den termostat lukker for gennemstrømningen når vandet i ventilen bliver for varmt.

Søren O
Annonce
Dit billede med spændebåndet viser en varmeveksler af ældre dato. Spændebåndet erstatter en termostat, som regulerer på det grønne rør, som er en rørvarmeveksler af (meget)ældre dato. Termostaten er sikkert en returtermostat, som du montere i stedet for spændebåndet. Det vil sikkert kunne betale sig at skifte veksleren til en mere effektiv pladeveksler.

fase
Ligger den defekte termostat ikke lige ved siden af, med en kapillarrørføler op i dyklomme ?
Du skal blot have en magen til den på billedet, hvis det er korrekt at den er afmonteret fra ventilen.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis