Stabilgrus under drivhus?

Jeg har planer om at købe et mindre drivhus med aluminiumssokkel, men er lidt usikker på underlaget, det skal stå på.

Vil det fungere, hvis jeg graver 5-10 centimeter af jordlaget, lægger stabilgrus på, stamper det, og så sætter drivhuset oven på?
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Normalt fastgøres et drivhus til undergrunden i hjørnerne, og afhængig af størrelsen et antal andre steder. Årsagen er at de ikke vejer mere end at et mellemgodt blæsevejr kan flytte, vælte og ødelægge huset. 
Find en installationsanvisning til et hus der passer dig, så ved du mere.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
JohnLarsen skrev den 22-10-2022 21:25:31

Normalt fastgøres et drivhus til undergrunden i hjørnerne, og afhængig af størrelsen et antal andre steder. Årsagen er at de ikke vejer mere end at et mellemgodt blæsevejr kan flytte, vælte og ødelægge huset. 
Find en installationsanvisning til et hus der passer dig, så ved du mere.

 Det er nu ikkke helt rigtigt , mit drivhus 10 m2 stod løst på 20X40 cm fliser og der stod det fra 1979 til 3 december 1999 da århundredes orkan ramte DK , mit drivhus blev flyttet 1 meter og drejet 45 grader , men stod stadig på fliserne , og der var ikke et eneste glas der var gået , modsat alle andre drivhuse her i området som var totalt smadret , det er åbenbart en fordel at drivhuset kan give efter for vindens kræfter , så det blev flyttet tilbage på fliserne og der står det stadig .


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
ev elmand skrev den 23-10-2022 01:06:53

Stabil grus hjælper ikke noget i den sammen hæng. 

Kan du uddybe, hvorfor det ikke vil fungere med stabilgrus som underlag? Tænker, at jeg med stabilgrus "nemt" kan få soklen i vater, inden jeg monterer drivhuset.

Men hvad er din plan med drivhuset? skal der lægges fliser efterfølgende og etableres med kapilarkasser, eller skal det bare bruges til at "drive" i med en kop kaffe. Hvis du planlægger med tomater så vil jeg på det kraftigste anbefale at du laver et bed i hver side  som er en del af den omliggende havejord. I midten kan man så lægge fliser el andet.
Jeg indsætter et link til fundament til drivhus. det er bare det første som dukkede op. men de ligner hinanden.
Link til fundament

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Annonce
kovas skrev den 23-10-2022 12:29:15

Men hvad er din plan med drivhuset? skal der lægges fliser efterfølgende og etableres med kapilarkasser, eller skal det bare bruges til at "drive" i med en kop kaffe. Hvis du planlægger med tomater så vil jeg på det kraftigste anbefale at du laver et bed i hver side  som er en del af den omliggende havejord. I midten kan man så lægge fliser el andet.
Jeg indsætter et link til fundament til drivhus. det er bare det første som dukkede op. men de ligner hinanden.
Link til fundament

Planen er at lægge småsten i drivhuset, og så sætte plante-/kapilarkasser på dem.

Tak for linket - i det drivhus jeg køber, følger der dog ikke ben med på soklen. Det må jeg se, om jeg kan købe et andet sted.
Hvis du bolter nogle stykker hulbånd på det fundament som du får med drivhuset som du så støber ned så skal det nok blive stående. det brugte jeg som forankring til vores brænde/  redskabsskur.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Vores to er forankrede ved at tage et antal pløkker, stikke dem igennem huller der allerede var der, bukke dem i den anden ende og så tabe en god klat beton ned omkring.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Hvis du orker er nummer et en isoleret sokkel som går 70 cm ned.
Så kan du starte sæsongen tidligere da jorden bliver varmere tidligere.
Mit står på fliser, alusoklen har jeg skruet fast i nogle trykket regler og reglerne har jeg skruet fast i fliserene med karmskruer.
kaffemand skrev den 23-10-2022 16:36:17

Hvis du orker er nummer et en isoleret sokkel som går 70 cm ned.
Så kan du starte sæsongen tidligere da jorden bliver varmere tidligere.
Mit står på fliser, alusoklen har jeg skruet fast i nogle trykket regler og reglerne har jeg skruet fast i fliserene med karmskruer.

 Dels tror jeg ikke rigtig på at det der med en dyb isoleret sokkel giver noget. Dels så er det helt ligemeget hvis man har tænkt at bruge kapilar kasser, de står jo oven på fliserne, som hurtigt bliver varme når der er varmt i drivhuset.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis