Spartling/oppudsning af gasbeton + "elfræsninger" inden maling/spartling

Hej,

Vi er i gang med en større køkkenrenovering, og i den forbindelse er der blevet fjernet en tidligere halvmur og fræset ud til el-ledninger + stikkontakter. Elektrikeren tog også rigeligt af muren da der skulle lægges ledninger...

Det har dog givet lidt "skader" på væggen, som skal pudses op inden maleren kommer og finspartler og maler. Maleren siger at hans spartel kun fylder 3-5 mm, så "reparation" af vægge + revner er ikke noget han tager sig af. Det skulle have været et arbejde for mureren, men han kunne ikke nå at komme inden maleren kommer.

Hvordan griber jeg bedst det an og hvad skal jeg spartle/oppudse med? Både ift. at fylde revnerne op men særligt ift. at lappe området med gasbeton?

På forhånd mange tak!

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du må have fat i noget strandsands- eller bakkemørtel og lidt cement. Det rigtige ville nok værre at bruge bakkemørtel til dey grove, og så strandsandsmørtel til sidst. Hvid du ikke har noget på lager, så vælg strandsandsmørtel. Der skal lidt cement i ca. 8 dele mørtel til 1 del cement. Du bliver nødt til at lave det af nogle gange, så det tager lidt tid. 

Søren O
Søren O skrev den 22-10-2022 17:55:51

Du må have fat i noget strandsands- eller bakkemørtel og lidt cement. Det rigtige ville nok værre at bruge bakkemørtel til dey grove, og så strandsandsmørtel til sidst. Hvid du ikke har noget på lager, så vælg strandsandsmørtel. Der skal lidt cement i ca. 8 dele mørtel til 1 del cement. Du bliver nødt til at lave det af nogle gange, så det tager lidt tid. 

Hej Søren, tak for hurtigt svar!

Hvad mener du med det grove, er det de store huller eller det rå gasbeton?

Og hvad mener du med at jeg bliver nødt til at lave det af nogle gange? Er det fordi det stivner hurtigt så jeg ikke kan bruge så meget af gangen, eller fordi det skal have flere lag?

På forhånd tak :)
Ja det grove er især de store huller.
Bygger du et for tykt lag op, vil det blot ”falde ud”, og du må starte forfra.
Det vil være fint at gemme en lille centimeter “tykkelse” til sidste omgang.

Søren O
Søren O skrev den 22-10-2022 18:19:24

Ja det grove er især de store huller.
Bygger du et for tykt lag op, vil det blot ”falde ud”, og du må starte forfra.
Det vil være fint at gemme en lille centimeter “tykkelse” til sidste omgang.

Ok, tak for tippet, det kan være jeg skal starte ud med en gang bakkemørtel så :) Er blandingsforholdet med cement det samme som ved strandsandsmørtel? Og hvad konsistens skal jeg gå efter, tykt så det er til at smøre ud, eller tyndt som skal kastes på?

Du skal ikke kbe en ekstra sæk mørtel hvis du ikke har andet at bruge det til. Blandingsforholdet er det samme. Du skal lave en “tyk” blanding der dog er smidig.

Søren O
Annonce
Husk at dåserne skal sidde i lod, for der er ikke ret mange muligheder for at rette skævheder ved montage af kontakter.
Jeg ville nok bruge en lidt stærke blanding af cement og mørtel 1:6. Blandingen skal være så det ikke løber af spandeskeen. altså det smøres på. Gør muren fugtig in du lukker hullerne.

fase
Jeg plejer at kaste det ind i rillerne. så giver det en god vedhæftning. Muren skal vandes forinden så vandet ikke suges ud af mørtelen med det samme. 
Så må du vente lidt med at bruge pudse bræt, indtil det har sat sig lidt. 
Husk at der ingen steder må bule noget ud. Maleren kan sagtens spartle et par mm hul ud, men et par mm. bule vil i princippet sige at han skal fylde de par mm på resten af væggen. Så hellere for lidt end for meget. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger.
Få 25% rabat på spartelmasse med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også