Sokler af mdf

Hej.
Jeg overvejer at lave sokler og sidebeklædninger i køkkenet ud af mdf. Ideen var at grunde og efterfølgende male mdf'en. Er der nogen der har erfaring med dette, og om det nemt suger fugt? Man kunne jo evt. stryge et kantbånd på undersiden af soklen, så der ikke lægger sig vand under soklen, som den kan søbe i. Sidebeklædningerne bliver nok ikke udsat for meget fugt med undtagelse af en side, hvor jeg havde tænkt at lave knager til viskestykker.
Mvh.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Vær opmærksom på at MDF er meget blødt, og derved meget nemt får mærker.
Min bror satte fodpaneler i MDF op i sit hjem, og det har han fortrudt.
Kolding75
Kolding75
480 6000
MDF er i og for sig hårdpresset pap, og det tåler ikke ret meget fugt før det mister struktur og bæreevne. Du kan fint bruge det til skabssider (aka korpus) og sokler, men du skal have det beskyttet mod vand / fugt. Fladerne kan du male med en vandtæt maling (vådrumsmaling) eller selvklæbende folie, men enderne er sværere at beskytte, særligt dem der vender opad eller nedad, da vand vil blive stående her.

Bordpladen beskytter ovenfra, en fuge beskytter ved bordets bagkant mod væg, en fuge beskytter under bordpladen fortil mod overkant af skab. Nede ved gulvet kan du fuge overkanten af soklen op mod skabets underside og så kan du sætte en sandliste fast med fugemasse ned mod gulvet. På den måde kan der slet ikke komme vand ind til MDF'en - med mindre der opstår en egentlig oversvømmelse.

Hellere leje end at bo på gaden.
PinkHenrik
PinkHenrik
5514 6300
Jeg har i mit bryggers/baderum i kælderen lavet "snydefronte" i mdf.
Selve skabene står på stålben, og jeg lavede så en front af 10mm mdf, hvor jeg lagde en "stål-folie" på fronten.
Jeg har 2 gange haft vand på gulvet i kælderen efter grundvandspumpen var gået i stå, og begge gange har mine fronter stået med fødderne i vand. Jeg har så taget dem ud og ladet dem tørre. Indtil videre har mdf'en ikke taget skade, men det er vidst mere held end forstand.
Jeg ville dog aldrig lave en fast sokkel i mdf.  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Annonce
Kan du sagtens gøre. Ca. halvdelen af alle køkkenfronter inkl. synlige sider og sokler, laves i malet MDF eller foliebelagt MDF.

Folmer Grøn
Folmer Grøn Trådstarter
14
Der gik lige familieliv i den, så jeg glemte at svare. Tak for svar alle sammen.
Så vil jeg give mig i kast med det, efter jeg har besøgt en malerbutik der kan rådgive ift. at få den bedste beskyttelse og finish.

Tanken var også at fræse noget jern ind i sidebeklædning på højskab, så man kan sætte magneter på til børnetegninger og diverse.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07 Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Populært lige nu

1. Tænder når strømmen er billigst
    Grøn energi og sparetips (læst 2187 gange)
  2. Hvilken VVS´er har ret?
    Lav-Hus (læst 562 gange)
  3. Kun halvdelen af komfuret virker
    Hårde hvidevarer (læst 501 gange)
  4. Stavvibrator hvor stor?
    Lav-Hus (læst 253 gange)
  5. Træk fra fodpaneler fra krybekælderen
    Lav-Hus (læst 275 gange)
  6. Køb af label maker
    Gadgets & dimser (læst 468 gange)
  7. Fjerne rust på file.
    Værktøj og maskiner (læst 280 gange)