Hvor meget beton kan man blande?

Hej alle LDS'ere,

I forbindelse med mit garageprojekt har jeg brug for at vide, hvor mange kubikmeter beton to mand kan blande på 9 timer? Her tænker jeg arbejdsdagens længde, dvs. nok fradrag på en time til pauser, så effektivt 8 timer.

Udstyret er en almindelig faldblander, 120 liter, og et par trillebøre. Vi blander fra en stor bunke støbemix og 25 kg cement-sække. Der er fra 5 til 12 meter fra blandemaskinen og til fundaments-renden, som vi skal støbe. Afstanden har dog næppe den store betydning, for det er nok blandemaskinen, der bliver flaskehalsen.

Mandskabet er en rimeligt erfaren gut og så en, som skal have at vide, hvilken ende af skovlen, han skal holde fast i...

Hvad er jeres erfaringer?

På forhånd mange tak.

Med venlig hilsen
Hjemmemekkeren
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis det drejer sig om dit garageprojekt, kan to mand nemt blande betonen til soklen på en dag. Ingen af jer behøver så ikke gå i fitnesscenter bagefter   

fase
1m3 beton/time burde ikke bringe nævneværdig sved på panden.  
Når man bruger blande maskine skal den køre med blanding hele tiden. Det vil sige at man tømmer den ud i trillebør, stille den lidt til side og fylder straks maskinen op. 
Vand og cement ligger i hver sin murerbalje  så det er nemt at tage en korrekt portion. Man måler op i en spand til cement og en til vand og tager så ens mængde hver gang. Starter man f.eks. med en 1/2 spand vand og kan se at der skal mere til f.eks. 1/4 spand mere så ved man til næste blanding at man starter med 3/4 spandfuld. 
På den måde er blandingen færdig og ensartet når man kommer tilbage med trillebør.
Og start så ikke for hårdt ud med at det foregår i trav. I skal holde hele dagen. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Tak for jeres gode svar. Nu er jeg mere rolig, men vil dog stadig undersøge mulighederne for færdigblandet...

Med venlig hilsen
Hjemmemekkeren
En lille tilbagemelding, efter jeg har støbt renden:

Det tog to mand 9½ time at blande og udstøbe 2,2 m3 beton - inkl. i alt ½ times pause. En del af tiden gik på at fordele betonen i renden, fordi det ikke var muligt at tippe med trillebøren frit i hele rendens længde (pga. div. forhindringer omkring renden). Vi knoklede pænt godt på!

Med venlig hilsen
Hjemmemekkeren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis