Spørgsmål efter støbning af betongulv

Jeg er gået igang med at støbe betongulv i mit vaskerum - ca 7m2. Jeg har læst alverdens instrukser og det er sådan set også gået ok, men der er to ting, der undrer mig:

1. Jeg læser flere steder at betonen skal være fast nok til at forme med hænderne. Men når jeg blander efter Portlands foreskrifter, med støbemiks (1:4:0,6), så bliver det alt for vådt. Jeg endte med at bruge 1:4:0,3 i stedet... men hvorfor giver producentens opskrift ikke en jordfugtig beton? Det skal siges at jeg har brugt 0-16mm støbemiks, er det et problem?

2. Jeg synes det var herresvært at sætte ledere godt op. Er der nogen, der har nogle gode råd? 
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er jo dig selv der bestemmer hvor meget vand der skal i. Og når der er større sten så skal der mindre vand i. 
Vandmængden er også afhængig af hvor våd din støbemix er. Så en tør sommerdag skal der bruges mere vand end hvis du blander en dag hvor dyngen har fået en masse regn. 
Nu ved jeg ikke hvilken form for leder du har. Nogen lægger nogle skovl fulde beton i 2 rækker og lægger et lige bræt ned i dem og vater det ud. Andre bruger rør på samme måde.
Ellers kører man strengt efter 2 m vaterpas og følger dør åbninger, kloak afsætninger eller andet hvor højden skal ramme noget.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ah tak, det giver fantastisk god mening. Det har regnet meget og det er rimeligt store sten. Så fortsætter jeg med at blande med mindre vand i…

Hvad mener du med at køre strengt efter vaterpas? Er det uden ledere så så bare rette af med vaterpasset?

Jeg er ved at lave gulv til et lille vaskerum ude i laden. Jeg har ikke lavet fald på betonen endnu, da jeg tænkte det kunne laves i slidlaget, men jeg har forregnet mig lidt, og der er ikke plads til mere end ca 10mm i den lave ende (ca 30mm) i den høje ende. Bør jeg stadig lave det som beton, eller er det bedre med en spartel af en art?

Og hvordan laver man ledere til sådan et tyndt lag?

Gulvet skal males med epoxy til slut.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Du kan lave ledere til slidlag, når der skal være fald. Så kan du ikke bruge blæren på vaterpas til noget, men stadig bruge den som ret-skinne.
Har du nogle punkter som det skal ramme så kører du bare med ret-skinne på de punkter. Det kan være du vil ende 5 mm over rist, så lægger du en 5 mm liste/ ledning eller andet på risten og kører på den med den ene ende. Det er en fordel at bruge lidt forskellig længde i retskinne så den kan være der fra risten og ind til væggen f.eks. Når du har det korrekt lagt ud så køres i cirkel bevægelser med pudsebræt uden at ændre på højden. Er der et hul smides en klat i som nogenlunde passer og der pudses igen. Til slut trækker du med let hånd kanten af stålbræt henover for at glatte det til sidst. 
Du er nødt til at lave højst en meter færdig ad gangen så dine arme kan nå. Det er meget vigtig at slidlaget køres med så lidt vand som muligt. Men netop så det kan falde ned i blandemaskinen. 
Er det " flydende " så skal du vente ret længe på at det kan bearbejdes. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Endnu engang tak! To spørgsmål til ovenstående:

1. Hvordan laver du ledere til så tyndt et lag med fald? Skal jeg save et pr lister “med fald” eller er der noget nemmere?

2. Hvis slidlaget bliver ned til 10mm på det tyndeste sted, kan det så holde? Er der noget jeg kan gøre for at det holder bedre?
som jeg beskriver du skal hold den ene ende af retskinne på afløb, og den anden ende kører på portåbning, døråbning eller hvad det nu skal passe til.  Så har du retning og benytter dette område som leder til at rette stykket af imellem . 
Det kan godt holde med de 10 mm Det vigtigste er at få det maset godt ned i beton overfladen, inden selve afretningen. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Tak Erik. Nu forstår jeg det! :)
Fjernet af moderator
(Årsag: Reklame )
Denne bruger er blokeret pga. overtrædelse af ordensreglerne.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også