Reetablering af have efter jordvarme: Store lerklumper

Hej venner.

Min have ligner Jerusalems ødelæggelse efter nedgravning af jordvarmeslanger for en uges tid siden. Slangerne er gravet ned med en stor gravemaskine i dybe render henover en areal på cirka 500m2 og dækket til med jord igen, men der er store jordklumper overalt - og ikke mindst LERKLUMPER.

Fra ca 30cm dybde og nedefter består min jord af rent blåler, og det er det, der nu er kommet op til overfladen og ligger i store klumper af op til 10-15kg rundtomkring.

Hvis lerklumpene ikke havde været der, ville jeg bare have fræset haven og derefter løbende have fyldt jord ovenpå renderne, efterhånden som den løse jord i renderne sank sammen.

Men jeg er i tvivl om de her lerklumper. Hvad gør jeg med dem?

Skal jeg bare fræse dem i småstykker med en stor havedræser?

Skal jeg frasortere dem?

Kan græs overhovedet gro i sådan noget leret jord?

Bliver ens tøj ikke helt smadret af lerjord, selvom der er vokset lidt græs ovenpå? Man gider jo ikke have en græsplæne, som man ikke kan sætte sig på?

Jeg er ikke typen, der vil have en perfekt græsplæne. Den skal bare kunne bruges til fodbold og hygge.

Hvad vil I forslå, at jeg gør?

På forhånd mange tak for hjælpen :)
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Græsset kan sagtens gro i lerjord, og med tiden vil græsset dække så du ikke bliver smadret til. 
Du kan bare fræse det i stykker, eller vente til frosten igennem vinteren får det til at smuldre. 
Det allerbedste du kan gøre derefter er at få leveret 30-40 m3 rent rød sand ( det billigste fyldsand ). Det udlægger du så over hele arealet i en tykkelse på 5-7 cm. og fræser ned sammen med det øverste jordlag. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis