Ventilation på badeværelse

Hej,

Jeg er igang med renovering af badeværelse, og har i den forbindelse lavet ventilation - eller er i gang med det.
Jeg har boret ud igennem muren, og dertil købt 125mm PVC rør og et lukkespjæld - men jeg er godt nok kommet i tvivl om hvordan det spjæld skal vende? Eller er det ligemeget?
Jeg håber nogle herinde kan svare på det? :)

Mvh Steffen
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det skal lukke for udefra kommende luft og åbne for indefra kommende luft, når evt. en blæseren kører.
hmm ja det bør ven sådan set give mening når man står med den i hånden :D Det synes jeg bare ikke rigtigt det gør..
Så upload et billede eller to af dyret

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Det er sådan en dejlig sag her:)

Duka Ventilation har ikke en montageanvisning.

Dog fremgår det af vedhæftet pdf fil, at spjældets vippeakse, alt andet lige, skal ligge vandret.
Hvilken ende der skal være udad må komme an på en prøve, hvis den ikke kan vendes begge veje.
Annonce
Det er jo ret simpelt.

Som GSH skriver så skal akslen være vandret.
Du tager så en pind og prøver at skubbe til pladen i toppen (den øverste halvdel).
Den ene vej kan du skubbe pladen og den anden kan du ikke.
Spjældet skal så sidde sådan at luften (eller din pind) fra ventilatoren kan skubbe pladen vandret. 

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Synes det er interessant (fordi jeg ikke forstår det).
Er der ikke en ude/inde indikator på røret?
Hvis hver halvdel, delt af vippeakslen er lige store, og der ikke er ballast på den ene halvdel, hvad får så spjældet til at vippe?
Der er jo lige stort lufttryk på begge halvdele fra ventilatoren.
Hvorfor skal akslen side vandret? Det må være fordi den ene halvdel er tungere end den anden, og skal placeres nederst. Hvilket får den til at lukke?
Personligt ville jeg (igen fordi jeg ikke forstår det) lave en øvelse med ventilatoren og røret med spjældet på køkkenbordet før jeg monterede det hele. Du kan simulere udendørs blæsevejr med din kones(eller din egen🤭) hårtørrer.

Hos lavprisens.dk fandt jeg denne pax ventiler gør det samme. Billedet viser en label der indikere luftstrømsretningen og op.
Smart.
Er der ikke en lignende indikator på din DUKA?

Hos lavprisvvs.dk skulle det være.

Hej igen alle,
Havde der nu bare været en indatkation på selve "ventilen" ift. hvilken vej den skulle vende - det er der selvsagt ikke. MEN jeg tror jeg har luret den. Selve vippeakslen er ikke præcis i midten af pladen, den er sat lidt i den ene ende/side.
Det betyder at jeg hvis jeg bruger føntørrer og blæser ind i den fra den ene side, så går den i, og hvis man gør fra den anden side så åbner den. Så nu tænker jeg at sætte den i, således at hvis der kommer luft på den fra den ene side, så lukker den (det bliver ydersiden af væggen) og blæser jeg indefra så åbner den. Det må sq være den rigtige måde at gøre det på.
Jeg takker jer alle for hjælpen!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis