Installeret kW måler i hovedtavle

Jeg har installeret en kW måler.. Nr. Em340 købt hos green line. Den kan måle hver enkelt af de 3 faser i huset. Til 2 af tilslutningerne har jeg tilsluttet hver sin varmepumpe... Mit problem er kw måleren kan 1 mill ting og at jeg ikke kan finde ud af at tolke manualen og dermed finde ud af hvad der dels er det øjeblikkelige forbrug og dels det samlede forbrug på hver fase. Jeg vedhæfter 2 billeder af manualen

bjarne
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja der har du nok skudt lidt over målet hvis du bare ønsker at måle forbruget. Men jeg skal der gerne hjælpe dig lidt på vej ved at luge ud i det som du ikke har brug for.
Den kan måle hvis der er solceller, vindmølle eller andet som giver strøm den anden vej Eksporteret energi. Det ser du bort fra.
Så kan den vise blindstrøm kVAr det har du heller ikke brug for. Det er noget man i industrien skal fasekompensere for. 
Den kan vise Volt V og Hz altså spænding og frekvens. Det kan være interessant men ikke noget der kommer dig ved, da du ikke kan ændre det.
Så kan den vise A  - Ampere Altså det øjeblikkelige strøm forbrug på hver fase Det ser du på billede 18 Det er interessant i opstart men ellers vil det være ens hver gang varmepumpe går i gang. Måske lidt op og ned hvis din varmepumpe er modulerende.
Nu kommer så det du skal kigge efter:
Du skal nemlig kigge efter kWh ( kilowatthour) eller kilowatttimer som vi siger på dansk. Det ses samlet på flere billeder men for hver fase på billede 12 i eksempel arket. 
Her vil du så kunne se at der kun er forbrug på 2 faser hvis du kun har 2 stk varmepumper på hver på 240 V 
Så når du bladrer i menupunkter så kig på måleenhederne. som jeg har fremhævet. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg betaler gerne for din hjælp. :) Bare send dit tlf. nr. og hvad du vil have :):)   Kan du fortælle mig om kw måleren er korrekt installeret ( er usikker på om den måler korrekt, da jeg synes den har et lavt forbrug på varmepumperne

bjarne
1 mill tusind tak. Jeg er meget billig      det koster kun 1,00 kr pr. tak     
Der er ikke tale om betaling her, bare glad for at være til hjælp. Jeg er aflønnet af staten ( folkepension ) så det kommer fra den fælles pulje. 
Jeg mener din måler er monteret rigtig. Der er nogle styre styrestrøms indgangs klemmer som jeg ikke har sat mig ind i hvad de gør. Blandt andet kan der skiftes imellem 2 tariffer.
Men dine 2 målinger skulle helst sammenlagt give den samlede måling som du ser øverst på flere billeder. 
På billede 19 ser du Kw som er det øjeblikkelige forbrug på dine varmepumper. Den skifter sikkert imellem 0 og et tal. 
Dette tal skal så ganges med antal timer det kører for at få kWh. 
Så hvis du lytter på start tider på varmepumpe, og kan fornemme at de kører f.eks. ca. 10 minutter i hver 60 minutter ( 1 time ) så går der 6 timer for  tallet i billede 19 er omsat til kWh i billede 12 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis