Støbe gulv i etaper

Jeg er ved at renovere en gammel gård og skal snart støbe gulvet. Jeg har nu gennemlæst internettet (og LDS.DK) og har besluttet at støbe selv.
Det er en standard gulvopbygning med EPS, rionet og 20mm gulvarmerør.
Jeg vil støbe i ét lag på 10 cm med fin støbemix (0-8mm) og glitte det glat. Der er ca 100m2 i alt.
Dette er ikke ét spørgsmål om man bør støbe selv, om ét lag (uden klaplag) er fint, om det skal være fin støbemix eller sand eller om det skal være 8, 10 eller 12 cm tykt. Der er mange tråde her omkring det og der er jeg afklaret  

Da det er et rigtig gds projekt, vil jeg gerne gøre det i etaper. Desuden er min erfaring at én stor betonplade transporterer lyd fra rum til rum. Desuden vil vi gerne have mulighed for at have forskellig temperatur i lokalerne. Bla. vil vi gerne have det koldt i soveværelset.

Så min plan er at støbe ét rum af gangen. Lægge 30mm flamingo i mellem (under skillevæggene). 

Mit spørgsmål er om rionettet skal være ét stort net, altså gå fra rum til rum igennem flamingoen under skilevæggene. Er det bedst i forhold til stabilitet? I så fald, - hvordan monterer jeg flamingokanterne hvis rionettet ligger "i vejen"?

Det nemmeste ville klart være at lave en kant af flamingo, hvor skillevæggene skal være og skære rionettet til hvert rum. Så de enkelte betonplader ikke har forbindelse til hinanden.
Men er i tvivl om det er en god idé?

I forhold til radon vil jeg lægge 300 mm murpap under flamingokanterne. Både ude i siderne og underskillevæggene.

På forhånd tak!

 

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan da sagtens støbe et "rum" af gangen, men det vil kræve noget forskalling, hvis du vil have en adskillelse under de kommende skillerum.
Ved ikke hvor meget det vil hjælpe med 30mm flamingo i gulvet under skillerummene, for skillerummene vil vel stå på de to beton flader i hver sit rum.
Hvis du vil have en adskillelse med flamingo, mellem rummene kan rionettet ikke være gemmen gående, men det sker der heller ikke noget ved, hvis underlaget er i orden.

Jeg ville bruge 6mm rionet det er nemmest at håndtere (4mm er meget levende, og svært at holde på plads)

En bekendt har her i foråret støbt gulv i et hus hvor alle skillerum var fjernet, de valgte at støbe grovbeton først, og så med et pudslag, når grovbetonen var tør nok til det.
De blandede selv alt beton..

Vi prøver igen, i morgen --
Tak for hurtigt svar!
Med forskalling mener du så som afgrænsning mellem betonpladerne, for at holde på betonen og den ikke flyder ud?
Ja, skillevæggene vil ligge på begge sider af flamingoen. Er det i forhold til lyd at du ikke mener det vil hjælpe så meget?


 

Mike Stern skrev den 19-10-2022 11:58:03

Tak for hurtigt svar!
Med forskalling mener du så som afgrænsning mellem betonpladerne, for at holde på betonen og den ikke flyder ud?
Ja, skillevæggene vil ligge på begge sider af flamingoen. Er det i forhold til lyd at du ikke mener det vil hjælpe så meget?

 Ja forskalling så betonen ikke flyder ud.

Lyd og vibrationer vil måske forplante sig når skillerum er placeret på begge betonplader, men nok ikke det store problem, for ofte er gulvet jo gennemgående, og skillerum placeret ovenpå betongulvet.

Vi prøver igen, i morgen --
Ja, det har du nok ret i. Men jeg tænker det er ok i forhold til lyd.
Tak😊

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis