Fastgøre radiator til multipor?

Godmorgen,

Håber der er en af jer, der kan hjælp med lidt tips til hvordan jeg lettest får følgende gjort korrekt:

- Har netop isoleret et værelse m. multipor i en tykkelse af 100 mm. Bagved Multipor er den fuldmurede udvendige mur. 
- Hvis jeg skal hænge en radiator op på væggen, hvordan vil I anbefale dette? Vil antage at radiator vejer omkring 25-30 kg. 

Min umiddelbare tanke er at skrue nogle lange karmskruer ind gennem multiporen, således at de får fat i ydermuren der er af mursten. Vil det holde? -Karmskruen vil da sidde fast i ca. 100 mm. af murstensvæggen, såfremt jeg bruger karmskruer af en længde på 212 mm.

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Multipor er ekstremt porøst, så jeg ville være bekymret for om beslagene let ville kunne arbejde sig ind i væggen, både ved montering men også over tid. Især hvis det er små beslag. Jeg tror jeg havde sat enten en malet træplade eller en 2-3mm malet stålplade bagved som trykfordeling. 

Alternativt kan du skære nogle firkanter ud af multiporen på 10x10cm der hvor beslagene skal skrues fast og så mure gasbeton i der i stedet for. Det er så vidt jeg ved den løsning Ytong selv anbefaler, men du forringer selvfølgelig isoleringen lige i det område. 
Til visse radiatorer findes ben, så vægten af radiatoren kan overføres til gulvet.

Eksempel

Det er ikke noget problem, jeg monterede radiator på min gasbeton indermur i 1996, de har ikke rokket sig ud af stedet, jeg brugte noget injektionsmasse link

Vi prøver igen, i morgen --
je_ns skrev den 19-10-2022 14:59:42

Det er ikke noget problem, jeg monterede radiator på min gasbeton indermur i 1996, de har ikke rokket sig ud af stedet, jeg brugte noget injektionsmasse link

Multipor plader er meget blødere end almindelig gasbeton 

Jeg har sat en radiator op på en Multipor beklædt væg ligesom din og havde samme bekymring. Min løsning blev:

Radiatorbeslaget var aflangt fra top til bund af radiator. Jeg skar et stykke svarende til beslagenes længde ud af multipor-pladerne, dvs. to aflange firkanter på 6-7 cm x ca. 40 cm. Det er så blødt, at du nemt kan skære det med en hobbykniv.

Derefter savede jeg et tilsvarende stykker af en gasbeton-plade, med samme tykkelse som multipor, og limede dem fast på bagvæggen med fliseklæb. Spartlede det pænt, malede det og satte derefter radiatorbeslagene op med skruer, der var lange nok til at gå igennem gasbetonen, så de også fik fat i bagvæggen.

På den måde er der ingen vægt/tryk på multipor-pladerne.

Mvh. AllanE
Annonce
Fandt lige et par billeder

Mvh. AllanE
Tusind tak for alle svarene. Jeg tror jeg går m. dit forslag Allan og får skåret lidt ud til et stykke gasbeton der kan klæbes fast og derefter nogle ordentlige karmskruer ind igennem til jeg kan hæfte på bagmuren :-)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger.
Få 25% rabat på spartelmasse med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også