2.2W LED lav dæmpningsgrad

Hej alle 😊

Jeg har 6 havelamper med en tilkoblet bevægelsessensor med indbygget skumringsrelæ. Det har virket fint med alm. glødepærer omkring 25w og senere nogle dæmpbare lavenergi pærer omkring 6w. Lyset tænder på 100% når det er mørkt og ved bevægelse. Hvis der ikke er bevægelse i ca. 2 min så dæmpede lyset til omkring 50% eller lign. 

Den anden dag købte jeg nogle billige led pærer på 2.2W i Jem og Fix i håb om kun at bruge 6x 1,1W når systemet kører på 50% dæmpning når det er mørkt. 

Dog skete der det, at efter 2 min slukker alle pærerne i ca. 1 sek og derefter lyser de op med næsten fuld lysstyrke som jeg vurderer til 80-90% lysstyrke. Hvis der derefter er bevægelse går de op på 100% lysstyrke som de skal. 

De blænder altså selv når de er dæmpet. Er det fordi disse pærer kræver så lidt strøm at selv når relæet dæmper strømmen er det stadig nok til at de lyser med næsten fuld lysstyrke? 

Mit pir sensor / skumringsrelæ er ca. 10 år gammelt. Kan det være dette ikke kan håndtere de svage led pærer? Det virker jo fint med glødepærer og led pærer større forbrug. 
Spørgsmålet er om der findes et nyere relæ eller jeg bliver nødt til at sætte de gamle pærer i igen. 

På forhånd tak. 

Mvh Christian 

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
ev elmand
ev elmand
22926 7480
Jeg kender ikke den type PIR sensor som kan dæmpe lyset. Men du har da sikkert ret i at det er kombinationen med LED pærer der gør at det ikke virker.  
Du kunne prøve at køre med LED i 5 lamper og den lavenergi i en af dem. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
henrikh29
henrikh29
744 9400
For det første skal LED pærerne fra Hjem & Fix være dæmpbare, er de det?

Dernæst så er der sikkert krav om minimumsforbrug i din dæmper (bevægelsessensor) og når du ikke op på det med dine 6xLED, så har du et problem. Det kan du teste ved at skifte den ene LED ud med en af de gamle pærer. Hvis det så virker, er det bekræftet (altså at LED'ene ikke "belaster" bevægelsessensoren nok).
cpet
cpet Trådstarter
30
Hej Henrik og Elmand
Tak for svarene. Jeg har forsket lidt i hvilken sensor jeg har, og mener det er en Servodan 41-233. Som I foreslår, har jeg prøvet at sætte een af de gamle dæmpbare 20W pærer i og denne bliver dæmpet mens de andre 2.2W lyser næsten med fuld styrke samtidig. 
Dvs. den spænding der slipper igennem skumringsrelæet er nok til at køre de nye sparepærer på næsten fuld lysstyrke.
Så nu er jeg ikke sikker på, om hvis jeg køber de noget dyrere dæmpbare pærer fx. een på 4W der koster 38 kr. ikke bare også vil lyse med fuld effekt da sensoren ikke kan dæmpe den allerede lave belastning. 
Overvejer om man kan få en sensor og skumringsrelæ som kan håndtere en mindre belastning og har et mindre minimumsforbrug, eller jeg bare skal acceptere at der er lys i haven når det er mørkt :-) 
Mvh Christian 

Annonce
Gregeren
Gregeren
4688 2830
Du mangler lige at give svar på om dine indkøbte LED fra J&F  er dæmpbare. Det er jo kritisk for funktionen.

Hvis de ikke er det, vil den indbyggede strømforsyning i pæren blot prøve at kompensere for den lavere spænding. Der sidder aktiv reguleringselektronik i en moderne LED pære.

Elektronikteknikeren
henrikh29
henrikh29
744 9400
Som Gregeren også skriver, er du sikker på, at LED pærerne er dæmpbare?

Og dernæst (når de er det) skal du have fundet en sensor/skumringsrelæ, der er kompatibel med LED pærer.

ev elmand
ev elmand
22926 7480
Her er så LInk til en ældre LDS tråd om det samme emne
Jeg kan så se at jeg tidligere har været præsenteret for samme problem, men havde glemt det i starten af denne tråd. 

m.v.h. Erik
Annonce
cpet
cpet Trådstarter
30
Jeg fulgte rådene og bestilte nogle 2.8w dæmpbare led pærer fra Osram, og det virkede! I butikkerne kunne jeg kun finde 8w og opefter som kunne dæmpes, så jeg fandt nogle Osram 2.8w LS LED med en lysstyrke på 250 lumen på nettet til 36 kr., som blev sat i idag, og de dæmpes fint af den gamle Servodan 41-233. Så nu virker det som det skal. Tak for input! 
Mvh Christian 
ev elmand
ev elmand
22926 7480
Man kan tvivle på om det er nødvendigt at dæmpe en lampe som kun giver 260 Lumen. Men fint at det virker. 

m.v.h. Erik
cpet
cpet Trådstarter
30
Ja, det er blot hygge belysning langs en gangsti, og hvis der er bevægelse i sensoren så lyser den på 100% som er kun 250 lumen. Altså, mindst muligt strømforbrug for lys hen til huset. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Populært lige nu

1. Tænder når strømmen er billigst
    Grøn energi og sparetips (læst 2187 gange)
  2. Hvilken VVS´er har ret?
    Lav-Hus (læst 562 gange)
  3. Kun halvdelen af komfuret virker
    Hårde hvidevarer (læst 501 gange)
  4. Stavvibrator hvor stor?
    Lav-Hus (læst 253 gange)
  5. Træk fra fodpaneler fra krybekælderen
    Lav-Hus (læst 275 gange)
  6. Køb af label maker
    Gadgets & dimser (læst 468 gange)
  7. Fjerne rust på file.
    Værktøj og maskiner (læst 280 gange)
  8. Valliant gasfyr taber tryk/vand
    Fyr og opvarmning (læst 428 gange)
  9. Frostvæske på centralvarme?
    Fyr og opvarmning (læst 259 gange)
  10. Overdimentionering af Nilan Comfort anlæg
    Lav-Hus (læst 443 gange)

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Find byggemarked

Vi har samlet alle byggemarkeder i Danmark.
Søg på postnummer her:

Se alle byggemarkeder her