Hjælp! Hvordan fugtspærre betongulv?

Hej.

I min krybekælder er der betonlag/klaplag(?). Luftfugtigheden synes jeg er (for) høj og kælderlugten temmelig ubehagelig. 80%RH+/-5 målt med husholdningshygrometer. Der mangler kapilarbrydende lag under betongulvet. Gulv og 80cm indvendig sokkel virker tør men fugtigheden i luften "føles". Der dannes kondens som drypper lidt på uisolerede koldtvandsrør. Jeg vil isolere disse få rør. Findes der et produkt jeg kan påføre gulvet/klaplaget så det bliver fugttæt? Jeg har kigget på ecobetons vandglas med vil gerne bruge det rigtige. Så kæmpe taknemlighed for gode erfaringer med at gøre betonlag fugttæt. Hvilket produkt kan jeg smøre på? Kan sokkelvæggen påføres det samme?

NBNB: Billedet er fra krybekælderen. Det er bare vist for at give indtryk ag gulv og sokkelvæg. Vandet skyldtes en terrasse der hældet ind imod soklen og en revne i soklen. Begge dele blev udbedret i 2018 og siden har der ikke været blankt vand.

Mvh. Per

PerDahlstroem
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvor meget ventilation har du i sokkel, mod krybekælderen?

Elektronikteknikeren
Ok. 
Start med at undersøge om problemet er opstigende grundfugt, eller utilstrækkelig ventilation til det fri.

Dette gøres ved at klippe et stykke klar plast ud til en firkant, gerne på omkring 20-30cm på hver led.
Denne tapes tæt til klaplaget. Så tæt som det lige kan lade sig gøre, så rens støvet af først.

Vent og tjek dagen efter om plasten har samlet opstigende fugt på undersiden. 
Hvis det er tilfældet, har du en del fugt op gennem gulvet. Jeg ville så kigge efter en membranløsning, samt kondensisolere rør og evt. Sokkel på indersiden af kælderen.

Hvis ikke der dannes fugt i løbet af et par dage, vil fugtsikring af klaplag ikke nytte noget. Så er løsningen nok at etablere mere ventilation i sokkel. Og isolere rør, som altid er en god idé.

Elektronikteknikeren
Hej Elektronikteknikeren. :-)

Det er en super fremgangsmåde med at checke om det virkeligt er opstigende fugt. Det vil jeg gøre. For jeg er meget i tvivl om hvor fugten kommer fra. Havde overvejet at dække store arealer til med en dampspærrer plas, som jeg alligevel har for at se om RF ville dale. Men det er et noget besværligt eksperiment. Jeg prøver helt klart dit forslag asap. Gør det nok lidt forskellige steder.
Overvejer også at "afisolere" varmerørene så der kommer lidt varme i kælderen. Mange sige det vil gøre noget. Jeg kan bare ike regne ud hvad det gør?

PerDahlstroem
Opvarmning giver et udadgående damptryk, som du kender det fra en gryde med låg der koger. Fugten vil gerne trykkes ud, når den er varm.

Samme princip gælder når du opvarmer kælderen. Fugten drives simpelthen ud af murværket, pga. temperaturforskellen mellem ude og inde.

Men det er en dyr løsning i drift. Start med at finde årsagen. Det er en god idé med flere testlokationer på klaplaget.

Elektronikteknikeren
Annonce
Tak Elektronikteknikeren.

Ja, årsagen må findes før en ditto løsning. 

Du skrev om en "membran" og kondensisolering på inderside af sokkel. Jeg er nervøs for at isolere soklen og måske skabe fugtig "hulrum"/isolering med rigtig grobund for skimmel. . Har du nogle forslag til hvad en gulvmembran kan være?

PerDahlstroem
Du kan udlægge en min. 0.2mm tyk PE folie, som f.eks. den dampspærrefolie du selv har.

Læg den med mindst 10cm overlap, og tapede samlinger. Den kan fastholdes med stykker af terrassefliser eller mursten.

Så får du prøvet af om det virker, uden at have påført huset en permanent konstruktiv ændring, dvs. det er let at tilbageføre, hvis det viser sig ikke at virke.

Du kan også kigge på en mere permanent løsning, som vandex super, som er noget vandtæt mørtel der smøres på. Fordelen her er at man har lettere ved at kravle rundt på klaplaget efterfølgende, uden at krølle folie og skubbe til stenene.

Elektronikteknikeren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis