Gulvvarme - vender kontraventil forkert

Mon en kontraventil i et gulvvarme system fra vvs eksperten vender forkert?

Når jeg kigger ind i shunten (se billede), ser jeg den ende som har fire plastik hjørner, det betyder at ventil åbner fra returvand og blander dette i den nye varme tilførsel.

Gir det mening?? 😄

Se eventuelt billeder.

På forhånd tak 🙂

Med venlig hilsen

Mark

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Oplevede du problemer med varmen, inden du tog den fra?

Jeg er ikke ekspert..  Men ville da tro din retur skulle om på den anden side af pumpen..

Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Det er meningen at kontraventilen skal åbne for at lukke returvand og blande med fremløb. Kontraventilens funktion er at forhindre fremløb fra din varmekilde ikke løber igennem returen i samspil med pumpen.

Hvis du har problemer med tilførsel af varme grundet ny installeret shunt, sidder der en umbracoskrue i hver zone i den øverste manifold. Disse skal du skrue helt op
De unbacro skruer er beregnet til indregulering efter slangelængde / rum størrelse. Hvis de en gang er blevet indreguleret så skal man kun skrue på hvis man tæller omgange og skriver det ned, så kan man komme tilbage til indregulerings indstilling. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Det er ikke sikkert ev elmand. På nogle fabrikanter er det faktisk lukke skruer. Og så sidder indregulering under telestat. 

Der er intet der er umuligt, det umulige tager bare lidt længere tid.

ev elmand skrev den 18-10-2022 22:40:47

De unbacro skruer er beregnet til indregulering efter slangelængde / rum størrelse. Hvis de en gang er blevet indreguleret så skal man kun skrue på hvis man tæller omgange og skriver det ned, så kan man komme tilbage til indregulerings indstilling. 

Ikke nødvendigvis. Det billede jeg har uploadet er afspærring til hver zone. Indreguleringshætte er på returmanifold under telestater. 

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis