Flydespartel på nylagt betondæk, på en uge?

Udehuset skal have delvis ny bund og toplag på hele gulvet, med flydespartel (25kvm). Men hærdningstiden på beton er lang - flere uger. Hvornår kan flydespartelsen lægges på betondækket? (LIP 220) 

Vh Kristoffer 
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Vi fik støbt gulv i vores kælder og mureren smed flydespartel på efter få dage. Jeg spurgte om det ikke var for hurtigt, men det afviste han og sagde, at de altid...

Der var dog nogle situationer, hvor ventetiden på støbt beton er vigtig - men jeg kan selvfølgelig ikke huske hvad han sagde om dét  



Mvh. AllanE
Står det ikke i LIPs anvisning? Der står i hvert fald noget om underlagets beskaffenhed.

Elektronikteknikeren
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Tak for jeres svar!

Jeg spurgte lige i Silvan, de viste det heller ikke, men en have også fået støbt betongulv, hvor flydesparlet var lagt på få dage efter..

Jeg har googlet og læst LIPs datablad, der står bare tørt underlag :-)

Jeg overvejer om jeg bare skal bruge LIP 220 til større huller mv og droppe basisbeton, men prisen er en anden 😁
Alt det løse pudslag på billedet skal bankes af, hvorefter du kan støbe et nyt. 
Med mindre du skal have gulvet epoxymalet eller lignende er flydespartel spild af penge, pudslaget kan laves rigeligt pænt.

Selvbygger med stort S. 
Spændende tilgang Superdiy, jeg er dog bange for, at betonen får frost inden for de næste 20 dage tid..
Huset er ikke isoleret eller tæt ☺️🥳 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Du får ikke frost indendørs i løbet af den næste måneds tid. Heller ikke selvom du ikke har varme og isolering.

Jordvarme stiger op, og holder det hele frostfrit.
Normalt skal vi over i januar før der kommer frost indendørs i sekundære bygninger, med mindre bygningen har en klimaskærm som en hullet ost.

Elektronikteknikeren
Det er noteret ang. frost, så går jeg videre med kalkmørtel til væge og snart støbning af gulv.
Jeg tænker bare flydespartel er nærmere at få lige og beton skal vel op i ca. 6 cm før det holder, hvilket vil betyde at jeg skal banke gulvet op? 
Når du allerede har et betongulv, skal du blot lægge slidlagsbeton. Det er som regel kun et par centimeter.

Det kan du jo lige Google.

Flydespartel kan være svært at styre for en uøvet, specielt når der skal flere sække til. Der flyder ikke bare ud til et vandret lag, uden at man spartler eller ruller det ud, og man skal alligevel tjekke med vaterpas løbende, for at sikre at mængderne er ligeligt fordelt.

Der er en jordfugtig beton meget nemmere, da du har mere end en halv time til at få hele gulvet lagt.
Du starter blot ved det fjerneste hjørne, og lægger ud med en skovl os retter af med vaterpas, og kører over med glitte og pudsebræt. Det er en god ide at prime underlaget med noget betonbinder.

Elektronikteknikeren
Igen tak for jeres svar :-)
Og de har hjulpet - jeg er nu overbevist at det er beton jeg skal bruge.
Googlede slidlagsbeton og kan se det lidt som at afrette til fliser, som jeg bare ikke kan lide. Men! Jeg må over min skræk for afretning og igang.

Jeg må indrømme, at jeg gerne vil bruge en tørmørtel, da det spare mig tid, når der kun skal tilsættes vand.. Har i et produkt i kan anbefale (ikke over 0-4 mm kornstørrelse)?
Nogle steder vil slidlaget også være under 2 cm (nok også 1 cm) da porten ellers ikke kan åbne - overvejer dog at lave et spor som skydedørsporten kan køre i.. men til tynde lag (1cm), vil det så give mening at bruge en fiberbeton?

Vh og tak 👏🏻
Ift at få det lige i første forsøg så er dine odds bedre med en flydespartel hvis du er uerfaren (evt en fiberforstærket).
Færdigbeton koster også, dog ikke så meget som flydespartel, den fra weber er ok.
Hvis pris er et issue så er det helt klart billigst at blande selv, cement + sand 1:3, de fleste halvseriøse tømmerhandler har støbesand på skovlmål.
I dit tilfælde kan det være billigst at lave en kombination med beton i de store huller og afretning med flydespartel, dog skal du være obs på at det meste flydespartel ikke er velegnet (hårdt nok) til at være slutbelægning.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også