Varmtvandsbeholder - prisafhængig opvarming?

Hvis vinden blæser lykkedes det nu og da, at få strømprisen ned i et rimeligt niveau.

Kan man udnytte varmtvandsbeholderen som varmtvands-batteri ved at sætte  temperaturen op i varmtvandsbeholderen til max i sådanne perioder og så tilbage på normal temperatur når el-prisen går amok igen?
Brænder vi fingrene på vandet / brænder vi beholderen eller pex-rørene af?

Med venlig hilsen
Bjarne

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er en maks. temperatur som el vandvarmere må køre med i private hjem. Så vidt jeg husker 65 grader Det er netop skoldnings risiko. 
Jeg har nogen gange skiftet termostat til en højere temperatur ( 88 grader ) hvis en vandvarmer f.eks. skulle bruges til rengøring af malkeanlæg. Hvis man ikke der startede ud med en temperatur op imod 90 grader, så blev vandet for koldt inden det havde vasket alle rørene. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ja det lyder rimeligt. Men - fabrikanten (Metro) har vel ikke lavet et produkt som ikke kan tåle den højeste temperatur man kan indstille produktet til?
Nå - så måske skal jeg koge spørgsmålet ned til: er afgangstemperaturen reguleret i vandvarmeren?

Med venlig hilsen
Bjarne

En anden og mere lavpraktisk løsning, hvis vandvarmeren er den type der er sat i en stikkontakt så sæt et timer ur på der slukker fra 7 til 9 og fra 17 til 19-20, eller hvor længe du nu kan holde den slukket uden at tømme vandvarmeren, så slipper du for at varme dit vand når prisen er højest.
Kan evt. kombineres med at hæve temperaturen, jo varmere vandet er jo længere kan du klare dig med slukket vandvarmer. Jeg vil ikke ligge hovedet på blokken, men har svært ved at tro at den kan blive så varm at det bliver et problem for installationen, men skoldningsrisikoen er reel nok. Kommer jo lidt an på om I har termostatarmaturer eller ej, og om der er små børn der kan komme til skade eller kun voksne.

Det er osse noget med at ved ca 55gr så forebygger man legionella uden st udfælde så meget kalk. Johøjere temp jo mere kalk udfældes i vvb.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
kovas skrev den 18-10-2022 11:31:07

Det er osse noget med at ved ca 55gr så forebygger man legionella uden st udfælde så meget kalk. Johøjere temp jo mere kalk udfældes i vvb.
Ja, det er også en faktor man skal tage højde for, kalkudfældning afhænger også af hvor i landet man bor, I Vestjylland er der f.eks ikke så meget kalk i vandet som i Østjylland.
Annonce
El -vv  kan sagtens tåle den højere temperatur. Det er kun skoldnings fare der skal tages højde for. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
OK - tak for jeres indslag.. Af hensyn til familiens velbefindende lader jeg alting stå som det blev opsat oprindeligt.

Med venlig hilsen
Bjarne

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis