Lys i garage

Hejsa, prøver lige med mit første indlæg :)

Jeg skal have lavet nyt loft i min garage som er ca. 28m2 (390cmx720cm). Det bliver troldtektplader (600x1200x25) opsat på forskallingsbrædder (100mm bredde og 20mm tykke). Jeg er kommet lidt i tvivl omkring hvor mange og hvordan lamperne skal sidde.

Første spørgsmål:
Jeg vil gerne have LED-paneler op og påtænker at montere 4 i følge billedet, som er vedhæftet. Er 4 loftpaneler nok til 28m2, og er min placering okay?

Andet spørgsmål:
Min ide var at købe nogle troldtektrammer (ala dem her https://www.plusled.dk/troldtekt-ramme-til-led-panel-60x60-i-perfect-fit.html), og montere LED-panelerne i dem. Men jeg er kommet i tvivl om der er nok loft imellem driveren og dampspærren, da der kun er max. 10mm, og jeg helst ikke vil have en smeltet dampspærre :D 
Det er opbygget ligesom de billeder, som jeg har vedhæftet. Er dette nok?

Mange tak på forhånd :)
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på lds. 
Det kan du godt uden risiko, LED driver bliver stort set ikke varme, men det står også hvor du køber dem. 
Her er sakset fra den du selv har henvist til:
Alle drivere, der bliver solgt til vores LED panler hos PlusLED.dk, kan være bag disse rammer, hvis der er brugt miminum 20mm forskalling (ofte bruges 25mm). 
Senere er der eksempel på panel der ikke kan bruges. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 16-10-2022 23:14:31

Velkommen på lds. 
Det kan du godt uden risiko, LED driver bliver stort set ikke varme, men det står også hvor du køber dem. 
Her er sakset fra den du selv har henvist til:
Alle drivere, der bliver solgt til vores LED panler hos PlusLED.dk, kan være bag disse rammer, hvis der er brugt miminum 20mm forskalling (ofte bruges 25mm). 
Senere er der eksempel på panel der ikke kan bruges. 

Hej elmand

Mange tak, det lyder godt :)

Hvad med antal? Tænker du 4 er nok af dem her (https://www.plusled.dk/led-paneler/led-panel-60x60/led-panel-60x60-4000k-32w-3200-lm-100-lm-w-daempbar-tilvalg.html).
Vil det være dumt, at de sidder så langt ude i siden?

Det med at de sidder noget langt ude tænkte jeg på. Men du har jo inddelt troldtek plader så godt du kan så jeg kunne ikke lige se noget bedre. 
Du vil få et noget mørkt område midt på, og skal du have reoler så vil lyset falde oven på disse. 
Skal der være reoler så træk lamper en række ind i den side, Eller anbring 1 ekstra lige i midten. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Din tegning er ikke tegnet helt korrekt størrelsesforhold, dine lamper skulle jo gerne være kvadratiske. Måske du skulle have seks lamper i to rækker? Eller måske du kunne overveje de der skinner der sættes imellem pladerne.

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Der skal være værksted i enden med noget arbejdsbord. Men tænker det skal have sit eget arbejdslys. Så ingen reoler i siderne.
Jeg har opdateret tegningen med flere muligheder og så den svarer til lamper på 60x60 og troldtektplader på 60x120 :)
Hvad tænker I om disse?

Annonce
Jeg ville bruge din model 3. Men på sådan en måde at eventuel garage port ikke kommer hen at dække den midterste når port er åben. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg ville nok lave det symmetrisk. Det gør godt nok, at stykkerne på langsiderne ikke bliver mere end 15 cm brede. Tilgengæld vil hver lampe oplyse ca. det samme gulvareal.

ev elmand skrev den 17-10-2022 16:34:00

Jeg ville bruge din model 3. Men på sådan en måde at eventuel garage port ikke kommer hen at dække den midterste når port er åben. 

Det er nok også den, jeg er mest til. Eller 2, men ved ikke om det bliver for meget lys :)

jenshøj skrev den 17-10-2022 16:58:49

Jeg ville nok lave det symmetrisk. Det gør godt nok, at stykkerne på langsiderne ikke bliver mere end 15 cm brede. Tilgengæld vil hver lampe oplyse ca. det samme gulvareal.

Det var også en god ide. Men jeg har allerede sat forskallingsbrædder op efter Troldtekts vejledning omkring at der skal sidde en række i midten af rummet :)

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis