Vaskemaskine tromle vil ikke dreje rundt

Hej 
Min mors samsung vaskemaskine vil pludselig ikke dreje rundt til centrifugering eller vask.
Jeg har checket filteret og kan manuelt dreje trumlen rundt.
Jeg har åbnet for bagepladen og remmen sidder på og er intakt.
Når jeg tænder og kigger med så er det som om den vil dreje men noget bremser den.

Hvad kan det være?
Tak!
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er næsten helt sikker motorkul der er slidte. Det er ikke så vanskelig at skifte og de koster heller ikke så meget.
For at komme det nærmere skal du komme med den præcise type på maskinen. Evt. det E nummer der er på typeskiltet. . 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej! Tak for svar...og håb!
Det er en Samsung eco bubble 7kg , hvor finder jeg e nummeret ?
Er det noget man skal have specielt værktøj til? Og kam man komme ind fra bagsiden eller skal den åbnes et andet sted? 
Jeg ved forsikring ikke dækker hvis man åbner andet end bagpladen men det jan stadig koste en del i selv risiko så hvis det virkelig er noget man kan gøre selv er jeg interesseret i det! Al hjælp er velkommen:)
er 99 % sikker på den maskinen er kulfri .Der sidder i stedet en motorstyring og den er sikkert defekt .Hvis en af triacer korslutter på printet kan det godt virke som  om tromlen bremser når du prøver og dreje den
Hej, hvad er printet?
Jeg kam dreje manuelt uden problemer.
Det er som om den hakker når den selv skal.
Idag kunne min mor centrifugere med lidt vasketøj i hvilket var en overraskelse. Stadig et mysterium. Hvis der ikke er kul i motoren hvad var det så du talte om ...printet?
Hvad er en triacer
triacer =elektronisk komponent og sidder på motorstyringen/printet
når nogle at komponenterne bliver dårlige på printet begynder maskinen at gøre som du beskriver


Annonce
@jensen55 Men trådstarter skriver jo at tromlen kan drejes manuelt rundt.

@Lulu1980 Du skriver at forsikringen ikke dækker hvis man skiller for meget. Mener du ikke garantien? Hvis ja, og der er garanti, så ville jeg umiddelbart kontakte sælger.
Hvis der er en forsikring der kan dække, hvad er så selvrisikoen? Og hvad skal en hvidevarereparatør have for at fixe problemet?

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Er der nogen der ved noget om hvidevarer så er det Jensen55. Jeg kender det kun mere general.
Man kan vel ikke mærke at motoren bremser hvis man påvirker tromlen med åben låge ( motor afbrudt ) Så man skal velmærke det på remskiven når maskine er tændt. ? ? 
Det kunne være interessant at vide hvilken forsikring der er tale om. 
Jeg ser på en anden Samsung 9 kg. at motoren kaldes inverter motor, og at der er 20 års garanti på denne. 
Man finder ofte typeskilt på kanten af åbning til tromle når lågen er åben. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 17-10-2022 23:02:36

Er der nogen der ved noget om hvidevarer så er det Jensen55. Jeg kender det kun mere general.
Man kan vel ikke mærke at motoren bremser hvis man påvirker tromlen med åben låge ( motor afbrudt ) Så man skal velmærke det på remskiven når maskine er tændt. ? ?
Det kunne være interessant at vide hvilken forsikring der er tale om.
Jeg ser på en anden Samsung 9 kg. at motoren kaldes inverter motor, og at der er 20 års garanti på denne.
Man finder ofte typeskilt på kanten af åbning til tromle når lågen er åben. 

 de 20 års garanti gælder kun motoren og det er sjældent selve motoren fejler noget .producenterne har været så snedige at sætte motorstyringen på et print for sig selv derfor kan de give 10-15-20 års garanti på motoren

i nogen tilfælde kan man faktisk opleve at tromlen nærmest er låst pga en kortsluttet triac .
 
Fandt du en løsning,  har en samsung vaskemaskine med samme problem ?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis