Afkorte kloakrør

Hej
Jeg har et afløbsrør, der stikker op af gulvet - jeg har brug for at forkorte det og drejet det, så det kommer længere ind mod væggen, da skufferne ellers ikke kan være i skabet.

Der skal altså monteres en bøjning på røret så langt nede mod gulvet, at jeg næsten skal save røret af helt nede ved gulvet.

Men hvis jeg saver det af, kommer jeg også til at save muffen af. Det er støbt ned i beton, så jeg kan ikke blot hive det op og skære i enden uden muffe.

Hvis jeg saver muffen af, er det så en skydemuffe jeg skal bruge, eller hvordan gør man det rigtigt så det bliver tæt? En skydemuffe bliver også problematisk, da den nok kommer til at stikke for langt op før jeg så kan få en bøjning på.

Findes der noget man kan stikke ind i røret hvis man saver det af helt nede ved gulvet? Det er vist 40 eller 50 mm.

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ved ikke om man kan/må.. Men måske en skydemuffe kan bruges  efter du skærer af?

Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Skær muffen væk så langt nede som du kan og brug en bøjning efterfulgt af en dobbelt muffe. Så vinder du noget plads.

Der er intet der er umuligt, det umulige tager bare lidt længere tid.

Hvis du skærer det cirka 5-6 cm over gulv, kan du sætte en 45 graders bøjning “omvendt” på og lade den pege ind mod væggen. Derefter en lille stump med muffe eller måske bare en samlemuffe og så en 45 mere for at få røret op langs væggen.
Du bør ikke bruge 90graders.

Bare kald mig BBB 
Så længe 90 g bøjningen  ikke er liggende vandret  betyder det ikke noget.

Der er intet der er umuligt, det umulige tager bare lidt længere tid.

Der er faktisk ikke noget der hedder 90 gr. bøjning. Det hedder 88 grader af samme grund som nævnes ovenfor. Detr kan godt gå til vand alene, men til afløb fra toilet skal der bruges 45 grader eller 2 x 45 grader hvis det er nødvendigt. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Annonce
Tak for svar alle. 
Så den rigtige løsning er at skære rør så langt nede som muligt, så det bare stikker en lille stump op, og så en 45g bøjning på 'omvendt' - er det en lovlig og gangbar løsning? Her tænker jeg også på om det holder tæt i længden, da det jo ikke er beregnet til at være samlet på den måde?
mål muffen på bøjningen indvendig , og skæt det af over gulvet lige så højt at muffen kan kommehelt ned
monter så en 88 gr bøjning , et stykke rør og en 88 gr op , her kan du så bruge en stikmuffe

når det er til og fra lodrette rør er det lovligt , og hvilken retning muffen vender er også ligegyldigt
noget andet er hvad der anbefales
Mange tak for svar alle. Det må være den løsning jeg går efter.

Er det lovligt at bruge en 87 g bøjning? - som jo så bliver 2 stk i enden af hinanden, en hen og en op. 

Jeg kommer i bekneb hvis man kun må bruge en 45g, da jeg så lommer for langt op i skabet før jeg kan få bøjet røret af.

Det er i øvrigt 50 mm rør.
kan du godt , hvis der ikke er andre muligheder
men du skal regne med at det kan blive meget vanskeligt at rense hvis de bliver behov for det
Tak for svar.
Det vil blive lige under køkkenskabet - i soklen- at de så vil sidde. Skulle det blive nødvendigt at rense ville jeg kunne skulle det ad inde fra skabet.

Men tænker også på om det mon hurtigt vil stoppe til, eller om man kan regne med at der er fint flow igennem?
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis