Fæstne store fuglefoderhuse i en gaffelgren

Hej
vi har et hjertetræ udenfor stuevinduerne. Det måtte vi beskære kraftigt og de nederste grene, hvor vi kunne hænge foderhusene er væk. Tilbage med mulighed for ophæng er dog en kraftig gaffelgren. Jeg har tænk på noget i retning af et gammeldags åg , lavet af træ til ophæng, men den rigtige ide er ikke fundet endnu.
hvem er kreativ? 

Når lysten driver værket
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Lige netop som det er tegnet, uanset om åget er buet eller lige, har sine problemer med balance. For at komme ud over det kan du hæve åget lidt og så fastgøre den på siden af begge grene. Du skal bruge snor til at lave besnøringer med, og det vil ikke skade træet, da det sikkert pilles af inden for få år. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej og tak for svarene. Foderhusene er solide og ret tunge. Jeg har lavet dem af  lamper med en dyb stegepande nedenunder. Desuden er der boret små huller i panderne så evt slagregn kan løbe væk. De er malet mørkegrønne .


Når lysten driver værket
Du hænger dem bare op på 2 grene, så skal det nok holde, (selv om de er malet mørkegrønne   )

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er INGEN grene som de kan hænge i efter at træet er kraftigt beskåret. Der er grænser for, hvor lange ophængnings metalstiverne kan være uden at der bliver for store svingninger i husene. Se det gamle træ før beskæringen.

Når lysten driver værket
Annonce
Her er billedet

Når lysten driver værket
Nu kan man ikke se hvor meget det er beskåret, men på din skitse øverst i tråden sammenholdt med det sidste billede ses at træet går op i 2 "stammer" Hvis du der lægger en lægte, afsavet gren eller andet på tværs og surre det fast 2 steder, sådan at der er kort snor ned til fuglehuse så kan det holde uden at det svinger mere end det gjorde med de lange snore sidste år. 
Vedr. besnøringer så kender du måske en som har været spejder og har kendskab til det. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for svaret. Jeg har været spejder i 12 år og ejer af sejlbåd i 30 år, så knob, beviklinger osv. kan jeg sagtens klare. Træet går op i flere stammer end 2. Sender lige et billede af det beskårne træ, hvor jeg har markeret gaffelgrenen. Træets grene er desværre ikke vandrette nogen steder. Jeg skal jo også kunne nå husene uden stige 😏

Når lysten driver værket
Ps. Snorene var stive metalstænger.

Når lysten driver værket
spejder i 12 år Så kan vi komme lige til sagen. Du skal se bort fra gaffelgren 
Din lægte/ gren/rafte skal sidde vandret og det kobles på 2 lodrette stammer ca. 0,5 m under din røde markering. Lægten/grenen/raften bindes på med kryds besnøring. Så ved du jo nok at  man skal starte med tømmerstik, og slutte med dobbelt halvstik.
Brug tør sisal snor så strammer det når det bliver vådt. Men nylon snor kan sikkert også bruges. 
Men jeg kan nu se at der stadig er grene længere oppe som din metal stang kan hænge på i begge sider. 
 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også