Flytte eller forlænge jordvarmeslanger.

Hej hej.

Vi overvejer at bygge til. Jeg tror det bliver i træ på punktfundament. Men vi har jordvarme i haven hvor vi gerne vil bygge. Jeg har plads længere ude af grunden til evt at grave nye slanger ind. Mellem hus og tilbygning kommer en overdækket terrassegang hvor slangerne kan gå igennem og ind til varmepumpen.

Kan jeg forlænge dem og eller skal jeg sløjfe dem og grave nye ned?

Tak på forhånd. 

 Vh.

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan godt forlænge slangerne.
Og du skal glemme alt om at grave dem ned. Det er dyrt og ødelæggende. De skal pløjes ned. Meget bedre!
Er din VP stor nok til at trække tilbygningen også??

Har sendt dig en PB

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Det er fuldstændig umulig at svare på. hvad der præcis skal ske.  Men du kan jo gå ud fra den tegning som sikkert har / bør have over jordvarmeslangerne.
De ligger sandsynligvis ikke som du viser. De går sikkert hen til en samlebrønd, hvorfra der gå 2 slanger ind i huset. Men der er nok tilkoblet 4-6 sløjfer til denne samling. 
Det er i hvert fald den løsning jeg har set et par steder. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
I min er der ingen brønd, kun en slange på 460 meter direkte ind på min VP.
Men der er mange, der sværger til flere loops fordi deres VP har en bovlam cirkulationspumpe.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

ev elmand skrev den 13-10-2022 23:07:56

Det er fuldstændig umulig at svare på. hvad der præcis skal ske.  Men du kan jo gå ud fra den tegning som sikkert har / bør have over jordvarmeslangerne.
De ligger sandsynligvis ikke som du viser. De går sikkert hen til en samlebrønd, hvorfra der gå 2 slanger ind i huset. Men der er nok tilkoblet 4-6 sløjfer til denne samling. 
Det er i hvert fald den løsning jeg har set et par steder. 

 Tak for svar. 

Fimaet som i sin tid ( 2011) gravede dem ned har ikke dokumentation for hvor slangerne ligger. Ej heller hos kommunen. Vi har en tegning over hvordan de burde ha været gravet ned, men det er ikke sådan de ligger - da jeg fandt en slange nede i 60 cm, da jeg skulle grave en trampolin ned... Så jeg har kun en fornemmelse for hvordan de ligger, og hvor mange meter jeg har.. Firmaet er gået konkurs i mellemtiden.

 Vh.

Chr. skrev den 13-10-2022 23:04:27

Du kan godt forlænge slangerne.
Og du skal glemme alt om at grave dem ned. Det er dyrt og ødelæggende. De skal pløjes ned. Meget bedre!
Er din VP stor nok til at trække tilbygningen også??

Har sendt dig en PB

Chr.

 Spændende med nedpløjning af slangerne.. det vi l jeg kigge nærmere på. 


Jeg har en Vølund f1245 6kw. Vores hus er nu 138kvm og tænker at bygge 50 kvm på. Så 188kvm "nyt" isoleret hus ialt. Jeg ved ikke om den er lige til den lille side.. 

 Vh.

Annonce
Bemærk at jordvarmeslanger skal isoleres under bygninger samt 1,5 meter uden for bygningen.
Dine eksisterende jordvarmeslanger som kommer til at ligge under kommende bygning skal i så fald isoleres.
Det lyder ikke så godt hvis dine eksisterende jordvarmeslanger, visse steder, kun ligger i 60 cm dybde.
Du bør kraftigt overveje om det ikke er bedre at få lagt helt nye slanger ned i korrekt dybde og i rigelig længde.
Ved nedpløjning kræver det i så fald at pløje-maskineriet kan komme frem og arbejde i/på Åstedet.
GSH skrev den 14-10-2022 11:58:07

Bemærk at jordvarmeslanger skal isoleres under bygninger samt 1,5 meter uden for bygningen.
Dine eksisterende jordvarmeslanger som kommer til at ligge under kommende bygning skal i så fald isoleres.
Det lyder ikke så godt hvis dine eksisterende jordvarmeslanger, visse steder, kun ligger i 60 cm dybde.
Du bør kraftigt overveje om det ikke er bedre at få lagt helt nye slanger ned i korrekt dybde og i rigelig længde.
Ved nedpløjning kræver det i så fald at pløje-maskineriet kan komme frem og arbejde i/på Åstedet.

 Tak for svar ! 

Ja jeg har også overvejet om der skulle lægges helt ny ned i stedet.

Så sløjfer man vel bare de gamle og smider ny.. Kan man trække de gamle op eller lader man dem ligge? 

 Vh.

Om du kan trække de gamle jordslanger op afhænger selvfølgelig af hvem man er.  
Hvis du skal lægge nye jordslanger ned, nogle steder, der hvor de gamle ligger kan det give store problemer især hvis du får pløjer de nye ned. Hvis ploven får fat i en gl. jordslange kræver det at ploven kan trække/kappe gl. slange over.
Det vil nok være bedst at trække de gl. jordslanger op først.
Man kan ikke trække de gamle op, men man kan grave / pløje nye ned uden at tage hensyn til de gamle. Så bliver de sikkert ødelagt. Ligeledes med sokkel til huset, som vil afsløre lidt af din " tegning " 
Hvis de kun ligger i 60 cm dybde kan du måske være heldig en vintermorgen at kunne se et mønster hvor der  er mere / hurtigere rim på græsset. 
Jeg mener de skal ned i 125 cm og med en god afstand. 
Jeg har set grøfter gravet med 60 cm skovl. Så lægger man et rør i hver side og laver så næste grøft mere end 150 cm derfra kant til kant) Så kommer sløjferne med henholdsvis 60 cm og 150 cm afstand. 
Har man rigelig med grund så lidt længere afstand.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
jeg har gravet flere anlæg ned , der har det altid været kravet at de lægger i 90-100 cm dybde og 100 cm mellem slangerne
graver du nye ned , vil de gamle automatisk komme med op
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis