Skal fugtspære under laminatgulv klæbes til væg ?

Hej LDS, dette er mit første opslag på jeres forum.

Jeg har renoveret en lille lejlighed i en udbygning på landet. Og skal nu til at lægge laminat klik-gulv i "stuen"

Gulvet i stuen er cement støbt på leca med klinker øverst. Væggene er pudset mursten og leca-sten.

Klikgulvet er Logoclic og underlaget hertil er 5 mm skum måtte med alu fugtspære - https://www.bauhaus.dk/logoclic-gulvunderlag-maxima-aquastop-med-fugtspaerre-5-55-m2

Så vidt jeg har forstået skal denne fugtspærre forsegles mod væggen, evt med folieklæber. Men jeg mener ikke dette er muligt med dette 5 mm tykke underlag. Og den pudsede væg er nok lidt for grov til dampspærre tape kan hæfte helt tæt derpå

Jeg har valgt dette tykke underlag frem for en rulle af noget tyndere da det så ud til at være det bedst isolerende underlag de havde hvor vi købte gulvet (bauhaus)

Jeg har en rulle dampspærre folie "storm Green-liner" tror jeg det hedder. som er brugt i loftet, kunne dette bruges som underlag under måtten ? Dette ville være nemt at klæbe til væggen. Men jeg ved ikke om de 2 underlag kan skabe problemer sammen?

En anden løsning ville måske være at tape måtten til væggen med dampspærre tape og en stribe folieklæber mellem tape og væg så det bliver ordentligt forseglet.

Håber i har et godt bud på en løsning

Mvh Rasmus 
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du behøver ikke at tape underlaget til væggen. Det eneste folien gør, er at beskytte gulvet mod opstigende grundfugt. Sålænge laminatgulvet er dækket med folie, kan du blot skære den langs væggene. Fugten må gerne kunne slippe ud langs væggene.

I dit tilfælde er det en fugtspærre, og ikke en dampspærrene funktion, underlaget udgør. Beton med klinker er i sig selv dampspærrene.

Hvis du lagde gulvet på et betydeligt lag isolering, ville sagen være en anden. Her ville det være nødvendigt at lave en tæt membran mod væggen, grundet forskydning af dugpunktet.

Jeg ville blot skære underlaget langs væggene. Samlinger på underlaget skal tapes.
Du må ikke lægge en ekstra folie ind i konstruktionen, da du så kan spærre fugt inde mellem to lag.

Elektronikteknikeren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis