Bedste varmekilde til Uisoleret værksted

Hej gode folk. 
Jeg har et værksted i en Uisoleret muret stald/garage, som jeg gerne vil have opvarmet, når jeg er der ude. 
Der er ikke behov for varme når jeg er væk og når jeg er der, er det ca 2-4 timer og måske 4 gange om måneden. 
Håber det er nok info til et kvalificeret bud 😉

Husk, det gør ikke noget man laver mindre fejl i gør-det-selv projekter, det giver bare "et personligt præ" ;-)
Hej gode folk.  Jeg har et værksted i en Uisoleret... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jens J. skrev den 15-10-2022 09:56:55

holmer1982 skrev den 13-10-2022 19:06:26

Hej gode folk. 
Jeg har et værksted i en Uisoleret muret stald/garage, som jeg gerne vil have opvarmet, når jeg er der ude. 
Der er ikke behov for varme når jeg er væk og når jeg er der, er det ca 2-4 timer og måske 4 gange om måneden. 
Håber det er nok info til et kvalificeret bud 😉

 En god uldtrøje og et par tykke strømper   

 Hej Jens. 

Jeg er fra landet, så selvfølgelig var den billigste løsning den første jeg prøvede 😉
Desværre var det ikke så godt, når jeg sidder og skal bruge finmotorik og næsten ikke kan bevæge fingrene fordi de er kolde eller med handsker på 😔



GodeVen skrev den 14-10-2022 14:48:55

Du skal blot være klar over at den udsender meget vanddamp. Forbrænding af en liter petroleum giver cirka 1 liter vanddamp i rummet. Vandet (H2O) fremkommer når brinten (H) i petroleummen brændes af ilten (O2)   Når du slukker for varmen, vil vandet i den kolde tid kondensere og du vi få vand på alt i værkstedet. Fugtighed på alt giver mere end patiarust. Hvis du vil fyre i dit værksted, bør du bruge en ovn, der sender forbrændingsresterne (CO2 og H2O) ud af rummet med en skorsten.

Den viste ovn bruger ikke strålings varme, men skal varme luften op inden du føler varme i rummet. Så du vil opleve en længere opvarmningstid end ved ovne med strålingsvarme. Denne ovn skal være tændt et stykke tid, før det føles varm.

 Hej Godeven og Henrik

Jeg har også hørt, at der var nogle man skulle være opmærksomme på, hæver luftfugtigheden, men ikke at det skulle være petroleumsovnen. Med den har jeg til gengæld hørt, at man skal have den med CO2 sikring, så den selv slukker hvis CO2 niveauet bliver for højt. Er det forkert? 
Det lyder som om, at Henrik har prøvet det jeg kigger på, i en situation som er samlignelig med min, så det frister at prøve. 


Husk, det gør ikke noget man laver mindre fejl i gør-det-selv projekter, det giver bare "et personligt præ" ;-)
Sjovt at der ikke er nogen der har foreslået solfanger...
Der findes små solfangere, der opvarmer luften og blæser den ind i rummet, det koster næsten gratis, og kan sagtens holde en god indendørs temperatur.
Eller man kan gå hele vejen og bygge en selv af gamle dåser   

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Hvad med en gammel brændeovn ?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
holmer1982 skrev den 15-10-2022 10:15:03

Jens J. skrev den 15-10-2022 09:56:55

holmer1982 skrev den 13-10-2022 19:06:26

Hej gode folk. 
Jeg har et værksted i en Uisoleret muret stald/garage, som jeg gerne vil have opvarmet, når jeg er der ude. 
Der er ikke behov for varme når jeg er væk og når jeg er der, er det ca 2-4 timer og måske 4 gange om måneden. 
Håber det er nok info til et kvalificeret bud 😉

 En god uldtrøje og et par tykke strømper   

 Hej Jens. 

Jeg er fra landet, så selvfølgelig var den billigste løsning den første jeg prøvede 😉
Desværre var det ikke så godt, når jeg sidder og skal bruge finmotorik og næsten ikke kan bevæge fingrene fordi de er kolde eller med handsker på 😔



GodeVen skrev den 14-10-2022 14:48:55

Du skal blot være klar over at den udsender meget vanddamp. Forbrænding af en liter petroleum giver cirka 1 liter vanddamp i rummet. Vandet (H2O) fremkommer når brinten (H) i petroleummen brændes af ilten (O2)   Når du slukker for varmen, vil vandet i den kolde tid kondensere og du vi få vand på alt i værkstedet. Fugtighed på alt giver mere end patiarust. Hvis du vil fyre i dit værksted, bør du bruge en ovn, der sender forbrændingsresterne (CO2 og H2O) ud af rummet med en skorsten.

Den viste ovn bruger ikke strålings varme, men skal varme luften op inden du føler varme i rummet. Så du vil opleve en længere opvarmningstid end ved ovne med strålingsvarme. Denne ovn skal være tændt et stykke tid, før det føles varm.

 Hej Godeven og Henrik

Jeg har også hørt, at der var nogle man skulle være opmærksomme på, hæver luftfugtigheden, men ikke at det skulle være petroleumsovnen. Med den har jeg til gengæld hørt, at man skal have den med CO2 sikring, så den selv slukker hvis CO2 niveauet bliver for højt. Er det forkert? 
Det lyder som om, at Henrik har prøvet det jeg kigger på, i en situation som er samlignelig med min, så det frister at prøve. 

De fleste er med C02 sikring. Men det er nu ikke noget problem. De er lavet til at blive brugt i hjemmet også - fx. stuer, hvilket de da også bruges til i andre lander, hvor man ikke lige har fjernvarme eller lignende.

Den, du overvejer har Co2 sikring.

Du kan også overveje en brugt i Den Blå Avis, Gul & Gratis eller Facebook marketplace. Jeg tænker der er en del til salg, her hvor campingsæsonen er slut. Så kan du jo sælge den igen (næsten uden tab), hvis du fortryder.




Dit brugssenarie er perfekt til infrarøde elpaneler, de varmer meget hurtigt op og kan have en meget lokaliseret varmeeffekt, som hovedsageligt er der hvor du retter panelet mod. Derved opnår du en meget økonomisk opvarmning, da det ikke er hele rummet der varmes op men kun det område, der er lige foran panelet, som kunne være det område hvor du arbejder i værkstedet.
Jeg er enig med perhans. En petroleumsovn og tilsvarende skal varme rummet op inden at det føles varmt. Ved strålevarme, skal man kun vente på at selve varmeelementet bliver varmt. Jeg ville dog bruge en terrassevarmer fremfor specielle paneler.

Stråle varme kender i måske fra restauranter, der har siddepladser udenfor. En kølig sommeraften kan man side og få varme uden at restauranten skal betale for at varme luften op. At varme luften op udenfor giver ingen mening.

Ulempen ved strålevarme er at der ikke må være noget imellem varmekilden og personen. På restauranten kan man godt side og få kolde fødder, da de er under bordet, og derfor ikke bliver ramt af varmestrålerne.

Men hensyn til fugtighed, er der intet problem i at bruge en petroleumsovn i et fortelt. Det er så utæt, at meget af luftfugtigheden forsvinder ud af teltet.


 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis