Bedste varmekilde til Uisoleret værksted

Hej gode folk. 
Jeg har et værksted i en Uisoleret muret stald/garage, som jeg gerne vil have opvarmet, når jeg er der ude. 
Der er ikke behov for varme når jeg er væk og når jeg er der, er det ca 2-4 timer og måske 4 gange om måneden. 
Håber det er nok info til et kvalificeret bud 😉

Husk, det gør ikke noget man laver mindre fejl i gør-det-selv projekter, det giver bare "et personligt præ" ;-)
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det skal nok være noget som er hurtigt til at opvarme rummet.

Så du er nok ovre i en varmekanon eller en oliekamin med blæser.

Du skriver ikke noget om størrelsen af rummet, men fx 16-20 m2 kan fint varmes hurtigt op med en billig oliekamin. ca. 1.800 kr + forbrug af brændstof til den.

holmer1982 skrev den 13-10-2022 19:51:19

Kan man ikke redigere sit opslag?
Min garage er ca 25kvm.

 25m2 vil også fint kunne opvarmes hurtigt med en oliekamin 


fx denne https://www.harald-nyborg.dk/zibro-by-toyotomi-laserovn-med-timer-4000-w (er ofte på tilbud til 2800 samme sted)

Eller denne med samme effekt (4KW) https://www.jemogfix.dk/qlima-kaminovn-sre8040-tc-4000-w/7133/9046167/

mindre kan også gøre det fx. https://www.jemogfix.dk/qlima-kaminovn-sre-0031tc/7133/9058927/

Men Qlima kaminovn SRE8040 er et godt bud lige nu.

Det kunne selvfølgelig også være noget så enkelt som en elbaseret varmeblæser.


Luft/luft varmepumpe med WiFi. Så kan du starte den som du vil, så der er varmt når du skal derud. 
Det er klart, at hvis du forventer at skille dig af med stalden indenfor kort tid, så er der billigere løsninger. Men i længden vil en varmepumpe være det bedste valg, tror jeg. 
Hvis du har en skorsten så ville  kalorifer der køre på  fyringsolie, være et bud.

Det har jeg i min garage som er godt 20 m2, jeg var så heldig at finde en lille billig kalorifer, den varmer lynhurtig op, ofte starter jeg den op og slukker den efter 10 minutter.
Den er med en 1,6 kg dyse, så den smider godt med varme fra sig, og man kommer langt med 25 liter fyringsolie/diesel.
Før brugte jeg en 7,5 kw elblæser, den gav ikke nær så meget varme, og var dyr i drift allerede for 15 år siden, da den blev afløst af "oliefyret".

Ikke min men som den her på billedet. (min er mindre)


Vi prøver igen, i morgen --
Annonce
Det der skal bruge mindst energi er et system, der ikke varmer hele rummet op, men kun luften eller måske endnu bedre strålingsvarme.

Da du kun bruger rummet meget lidt, er det bedste måske en bærbar elektrisk terrassevarmer. Jeg kan se at Jem&Fix har en på 1200 W til 500 kr. Du skal være klar over at, det stort set kun er dig der bliver varmet op, værktøj og alt du rører ved vil være koldt. Hvis du vil have et behagelig varmt værksted, skal du tænde for varmen nogle timer i forvejen. Så er det nok ikke direkte elvarme du skal bruge. Så ville jeg anbefale en luft-til-luft varmepumpe, men det er jo en helt anden investering.
Hej alle.

Tak for de gode svar, flere er selvfølgelig velkommen 😉
Jeg hælder mest til https://www.jemogfix.dk/qlima-kaminovn-sre8040-tc-4000-w/7133/9046167/ da den er på lager i nærheden og skulle kunne klare opgaven.
Jeg har ikke brug for at varme op før og efter jeg kommer der ud, det bliver for dyrt når det er piv utæt og uisoleret.
Jeg opbevare batterier m.m indendøre og lever med patina(rust) på mit værktøj, så må det være lidt koldt i starten, eller komme indenfor, hvis mine stakkels hænder bliver alt for kolde🥶


Husk, det gør ikke noget man laver mindre fejl i gør-det-selv projekter, det giver bare "et personligt præ" ;-)
Du skal blot være klar over at den udsender meget vanddamp. Forbrænding af en liter petroleum giver cirka 1 liter vanddamp i rummet. Vandet (H2O) fremkommer når brinten (H) i petroleummen brændes af ilten (O2)   Når du slukker for varmen, vil vandet i den kolde tid kondensere og du vi få vand på alt i værkstedet. Fugtighed på alt giver mere end patiarust. Hvis du vil fyre i dit værksted, bør du bruge en ovn, der sender forbrændingsresterne (CO2 og H2O) ud af rummet med en skorsten.

Den viste ovn bruger ikke strålings varme, men skal varme luften op inden du føler varme i rummet. Så du vil opleve en længere opvarmningstid end ved ovne med strålingsvarme. Denne ovn skal være tændt et stykke tid, før det føles varm.
GodeVen skrev den 14-10-2022 14:48:55

Du skal blot være klar over at den udsender meget vanddamp. Forbrænding af en liter petroleum giver cirka 1 liter vanddamp i rummet. Vandet (H2O) fremkommer når brinten (H) i petroleummen brændes af ilten (O2)   Når du slukker for varmen, vil vandet i den kolde tid kondensere og du vi få vand på alt i værkstedet. Fugtighed på alt giver mere end patiarust. Hvis du vil fyre i dit værksted, bør du bruge en ovn, der sender forbrændingsresterne (CO2 og H2O) ud af rummet med en skorsten.

Den viste ovn bruger ikke strålings varme, men skal varme luften op inden du føler varme i rummet. Så du vil opleve en længere opvarmningstid end ved ovne med strålingsvarme. Denne ovn skal være tændt et stykke tid, før det føles varm.

 Har du personlig erfaring med ovnen ?


Vi har en magen til i vort fortelt (dog en Zibro, men samme effekt 4 KW). Den varmer lynhurtigt forteltet op, så vi næsten må trække i shorts og bar overkrop, hvis den står på fuld skrue. Og her taler vi om ydersæsonerne.

Og ja den udleder vanddamp, men vi har endnu tilgode at se vore ting ruste i forteltet :-). Selv ruderne (er plastik) i forteltet dugger ikke, selvom der er koldt på den anden side (ydersiden).

I vintersæsonen, hvor vi ikke camperer, har jeg ofte brugt dens tidligere "lillebror" på 3kw i mit skur/værksted, uden noget ruster eller vinduet dugger.

Og det er så personlig erfaring med, det jeg foreslog.

holmer1982 skrev den 13-10-2022 19:06:26

Hej gode folk. 
Jeg har et værksted i en Uisoleret muret stald/garage, som jeg gerne vil have opvarmet, når jeg er der ude. 
Der er ikke behov for varme når jeg er væk og når jeg er der, er det ca 2-4 timer og måske 4 gange om måneden. 
Håber det er nok info til et kvalificeret bud 😉

 En god uldtrøje og et par tykke strømper   


Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis