Badeværelse i kælder

Hej.

Jeg er ved at renoverer min kælder og i den forbindelse skal der etableres et badeværelse. I resten af kælderen får jeg monteret skamowall, men ikke i badeværelset. Der skal selvfølgelig installeres god ventilation og gulvet bliver gravet ud og der bliver installeret gulvvarme. Mit spørgsmål går på, hvad gør man ved de vægge i badeværelset, så det fungerer i en kælder med lidt fugt i væggene. I dag står de som rå murstensvægge uden nogen form for behandling. 
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville sætte fliser på væggene. Det er nok en af undtagelserne når man taler om vådrums sikring, det mener jeg ikek er nødvendig. 
Du skal lige være opmærksom på om kloak kote er lav nok til at du kan "komme af med lortet" 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 13-10-2022 23:33:56

Jeg ville sætte fliser på væggene. Det er nok en af undtagelserne når man taler om vådrums sikring, det mener jeg ikek er nødvendig. 
Du skal lige være opmærksom på om kloak kote er lav nok til at du kan "komme af med lortet" 

Tak for svar. 

Mener du at man ikke skal have vådrumsmembran fordi det er en kælder? Det lyder underligt :) Det er udelukkende indvendige vægge og på den anden sidde af væggen kan den lidt fugt som kommer op nemt komme ud. 

Tænkte mere på hvilken puds som ikke slipper og som kan tåle lidt fugt inden vådrumsmembran. Tænker det er en rigtig dårlig ide at sætte vådrumsgipsplaer op. 
Lad dem forblive rå så de kan ånde omfuge dem eller vandskure dem med en tynd diffusions åben puds du kan selv indfarve dit puds.

Hvis de er direkte i vådzonen skal du selvfølgelig følge kravene omkring vådrum, men fordi det er en kælder anvend en diffusionsåben vådrumssikring eks alfix 2k. Jeg tror det EV elmand hentyder til er, at medmindre dit wc er mindre en 3,25 kvm og der er 1,1 meter mellem væggene (hæng mig ikke op på kravene), er dine vægge ikke direkte i vådzonen derfor er der ikke krav om vådrumssikring og du kan bare nøjes med at sætte fliser op. 
Jeg hentyder til undtagelser omkring vådrum i belastnings klasse 1 ( enfam. huse og sommerhuse ) 
Her er der ikke krav om vådrumsmembran hvis mure og gulv er af hårde materialer, såsom beton og mursten f.eks.. De anses i forvejen for at være vandtætte. 
Desuden er det ikke krav om fald på gulvet  når det er imod terrændæk. Men det skal naturligvis laves vandtæt med fliser eller lignende i den vandbelastede område. 
Her er § 339 i BR18 Læg mærke til teksten i pkt 6
339
Vådrum, herunder baderum samt bryggers og WC-rum med gulvafløb, skal opfylde følgende krav:
1) Gulve og vægge skal udføres, så de kan modstå de fugtpåvirkninger og de mekaniske og kemiske påvirkninger, der normalt forekommer i vådrum.
2) Gulve og gulvbelægninger, herunder samlinger, tilslutninger, rørgennemføringer og lignende, skal være vandtætte.
3) I den vandbelastede del af vådrummet må der ikke udføres rørgennemføringer i gulvet.
4) I den vandbelastede del af rummet skal vægge og vægbeklædninger, herunder samlinger, tilslutninger, rørgennemføringer og lignende, være vandtætte.
5) Vand på gulvet skal afledes til gulvafløb.
6) Ved brug af skeletvægge samt gulv- og vægkonstruktioner, der indeholder træ eller andre organiske materialer, skal der anvendes et egnet vandtætningssystem.

Det forklares mere detaljeret i SBI anvisning men dem skal man abonnere på eller låne på biblioteket 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Hej nisjensen 
Endte du med at lave indvendig isolering i kælderen, eller pudsede du blot væggene op uden? 
Jeg står i samme situation i en stor kælderrenovering, og beklæder alle udvendige vægge med skamowall plader, pånær dem i badeværelset da det eftersigende ikke skulle være ideelt i forhold til fugtoptagelsen fra pladerne. 
Jeg har dog tænkt mig at installere genvindingsanlæg, og er i tvivl om god udluftning i badeværelset er nok til at man godt kan bruge skamowall plader her. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis